Nudging är nya piskan

Publicerad: 2015-12-18 13:04 | Kategorier:

Piskor och morötter i all ära, men nu är nudging det nya sättet att få människor att fatta smartare beslut. Med nudging kan du få både kunder och medarbetare att agera mer klimatsmart. Och de kommer knappt att märka det.

Vi vet att vi både blir tjocka och gör klimatet en otjänst när vi käkar jättehamburgare med pommes. Ändå slinker vi titt som tätt in på den stora hamburgerkedjan. Varför? Förklaringen finns i hur hjärnan fungerar. Lite förenklat kan man säga att det finns två system i våra huvuden: det automatiska och det reflektiva systemet. Ofta vinner autopiloten.

– Hela 80 procent av våra beslut fattar vi i automatiskt läge och då tenderar vi att fatta det enklaste alternativet, säger Ida Lemoine, grundare och vd för Beteendelabbet.

Det är här den nya beteendetrenden nudging kommer in. Nudging, som översatt från engelska blir ”lätt knuffande”, handlar om att förenkla för människor att fatta kloka beslut. Metoden utgår från förståelsen om att vi människor gärna väljer det första och enklaste alternativet som presenteras för oss, oavsett om det är det bästa eller inte.

Frukt är inte godis
Konkreta exempel på hur nudging kan användas finns det många av: mataffären ställer frukt i korgarna vid kassan istället för godis, och gröna pilar i gatumiljö visar var närmsta soptunna finns för att minska nedskräpningen.

– En norsk studie som gjordes på ett kafé i Oslo undersökte hur nudging kan påverka människor i deras lunchval. När kaféets vegetariska lunchwrap döptes om från ”Vegetarisk” till ”Mexican style” och såldes som dagens wrap gick försäljningen upp 24%. Det är ett exempel på hur företag kan jobba med nudging för att bli mer klimatsmarta, säger Ida Lemoine.

Alltså: hjälp dina kunder att fatta beslut som är bättre för klimatet, eller hjälp dina medarbetare att agera mindre skadligt för miljön och deras hälsa. Men att använda ekonomiska incitament, till exempel att sänka skatten på förnybara bränslen och höja den på fossila, är däremot inte nudging. Istället handlar det om att förenkla och presentera saker för människor så att de själva fattar klokare beslut.

Vad är rätt?
Nudging är inte oproblematiskt som verktyg eftersom det sällan är objektivt vilka beslut som är ”klokare” eller ”rätt”. Ida Lemoine är van vid att bemöta det:

– Nudging är ingenting nytt. Marknadsförare har alltid använt sig av nudging av rent kommersiella skäl som att få oss att köpa mer läsk eller godis. Nu kidnappar vi deras verktyg för något som är positivt för individen, för planeten och för klimatet.

Drömmen är när Ida Lemoine och hennes kollegor på Beteendelabbet hittar ”trippel win”-situationer: social, miljömässig och ekonomisk vinst. Och det är långt ifrån omöjligt.

– Att ställa om företagets printrar till att skriva ut på båda sidorna av papperen är ett sådant; enkla utskrifter kostar mer pengar, är sämre för klimatet och leder till mer jobb med återvinning.

Trots det kommer medarbetarna fortsätta att skriva ut enkelsidigt. Tills du nudgar dem i rätt riktning.

Foto: Martin Kjellberg

TIPS – Så kan du använda nudging i företaget:
* Gör det bättre alternativet till standard. Ett exempel är att göra den vegetariska rätten till dagens rätt och flytta den från botten till toppen av menyn.

* Hjälp lata människor. Folk skriver ut enkelsidigt för att det är bökigt att ändra skrivarinställning. Hjälp dem ändra till dubbelsidigt – de kommer inte att misstycka.

* Uppmuntra istället för att klaga. Satsa på positiv uppmuntran av önskvärt beteende, inte skuldbeläggning av dåligt. Utse hellre företagets smartaste medarbetare varje månad än att skriva arga lappar om att den som inte källsorterar är en skurk.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right