Utrikesjournalistik på nytt sätt

Publicerad: 2015-08-17 09:42 | Taggar: Startup-företag Kategorier:

Det finns många blinda fläckar, så kallade blank spots, inom dagens utrikesrapportering. Det konstaterade en grupp svenska grävande journalister, som med hjälp av modern teknik drog igång Blank Spot Project för att berätta om platser, konflikter och perspektiv som ”glöms bort”.

En av grundarna till Blank Spot Project är Martin Schibbye, som tillsammans med fotografen Johan Persson satt i etiopiskt fängelse i 14 månader efter anklagelser om terrorbrott när de egentligen skulle göra ett reportage om övergrepp på flyktingar.

– När vi kom ut ur fängelset i september 2012 mötte vi en tydligt förändrad medievärld. Branschen hade gått in i sitt värsta stålbad i modern tid och man tvingades skära i kostnaderna. Utlandskorrespondenter kostar en hel del, så det var många som valde att spara pengar genom att dra ner på den bevakningen, säger han.

Han och en grupp likasinnade kände en oro för den utvecklingen, som resulterat i att många perspektiv och händelser inte synliggörs för omvärlden. De insåg samtidigt att den tekniska utvecklingen har inneburit nya möjligheter att föra ut berättelser och att interagera med läsarna.

Rekord i crowdfunding
För att starta Blank Spot Project drog de i våras igång en crowdfunding-kampanj, som inleddes med en åtta timmar lång livesändning på webben. De fick snabbt bevis på att deras oro för utvecklingen delades av många då de vid kampanjens slut hade slagit nordiskt rekord i crowdfunding med drygt 1,1 miljoner kronor i finansieringsstöd. Stödet kom från runt 2 500 personer, varav cirka 2 000 valde att bli medlemmar för 500 kronor per år.

– Vi vill bygga en digital folkrörelse för utrikesjournalistik och har valt att kalla våra engagerade läsare för medlemmar eftersom de är en resurs som vi och våra reportrar interagerar med. De är inte enbart passiva mottagare, som i den traditionella modellen.

Interaktionen innebär bland annat att ett reportage startar från dag ett, och läsarna får ta del av förberedelserna till resan och följa reportern genom arbetet.

– Vi vet att det finns många som sitter på specialkunskaper och kontakter, och genom att berätta vad som händer kan teamet på plats få input och hjälp av läsarna, säger Martin Schibbye.

Nya sätt att arbete
Det första reportaget är planerat att publiceras i september 2015 och Blank Spot Project kommer att vara ett digitalt baserat projekt.

– Nyheter konsumeras idag i första hand via mobiler och surfplattor, så det är naturligt att hålla sig till digital publicering. Dessutom gör det att vi kan berätta på en rad olika sätt, vilket vi kommer att utnyttja.

Det innebär att de kommer att blanda text, foto, rörlig bild, grafik och ljud i sina berättelser, beroende på vad som passar den aktuella historien bäst.

– Det kommer också nya sätt att berätta, som det virtual reality-reportage vi har gjort. Där har man en 360-graders vy som man kan röra sig i – de som är vana vid dataspelsgrafik kommer att känna igen sig! [1]

Fysiska möten komplement
Reportagen kommer att publiceras öppet på deras webbplats, och det finns ett skäl till det:

– Jag tror inte på journalistik bakom betalväggar; kunskap om omvärlden ska inte vara förbehållen en elit som kan betala – det blir ju fel, säger Martin Schibbye.

Han tror att många av medlemmarna har valt att betala avgiften för att helt enkelt stötta den här typen av bevakning. Men dessa kommer samtidigt att få vissa medlemsförmåner.

– Dels kommer det att finnas extramaterial som är exklusivt för medlemmar, dels bjuder vi in medlemmarna till möten med reportrar och andra i våra lokaler. Det fysiska mötet är ett bra komplement till berättelser i digitala kanaler, och den nya journalistrollen är att vara samtalsledare och inte enbart producent av innehåll.

Foto: Jonas Gratzer

[1] Se trailern för reportaget här:
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right