navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Så kommer du igång efter semestern

Publicerad: 2015-08-17 10:24 | Kategorier:

Sitter du också och dagdrömmer om de svunna, lata mornarna på sommarstugans terrass? Svårt att trumma igång och jobba i supertempo första veckan? Du är inte ensam! Ta en sak i taget och ställ inte för höga krav på dig själv, tipsar experten.

Kontrasten kan vara rätt tung: Rosékvällar på landet med efterföljande sovmorgnar och morgondopp byts abrupt mot trafikträngsel och stressande leveranshets på jobbet. Att känna sig nedstämd efter semestern därför närmast logiskt. Enligt stressdoktorn Tomas Danielsson går det att förklara detta medicinskt:

– En omställning blir alltid en stress i kroppen som orsakar trötthet. Det är fullt normalt att man känner sig stressad första veckan tillbaka på jobbet, säger han.

Föränderlighet präglar idag
Tomas Danielsson tror att problemet är att semestern fortfarande är utformad som i gamla industri-Sverige – fyra veckor av total frånkoppling – medan arbetslivet blivit betydligt snabbare och mer föränderligt de senaste decennierna. Många är rädda för ett informationsglapp: vad har hänt under tiden jag legat i solstolen och vad kommer det att innebära för mig? Vad står det för jobbigt i de där 300 olästa mailen?

– Min far var fabrikör. På hans fabrik stängde stansaren av sin maskin sista dagen innan semestern och så stod den orörd i fyra veckor. När han kom tillbaka startade han sin maskin och fortsatte där han var innan semestern. Det hade inte hänt ett jota. I dag är det inte så – i företag med snabba projekt och ständig leverans känner många att det har hänt mycket under sommaren med kunder, arbetsgrupper och projekt, säger Tomas Danielsson.

Många vet helt enkelt inte riktigt vad de kommer tillbaka till. Men informationsglappet är oftast inte så stort som många av oss tror enligt Tomas Danielsson. Små saker kanske har skett på kontoret när du varit borta, men so what? Och har det skett omvälvande förändringar lär du ha fått höra om dem ändå trots att du varit ledig.

En sak i taget är bästa tipset
Många är inte bara nedstämda första tiden efter semestern. De är också sega och har svårt att få grejer gjorda. Men lugn, var snäll mot dig själv menar stressdoktorn.

– Du ska inte tro att du kan jobba heltid första veckan med full effektivitet. Bästa sättet att få saker gjorda är att scanna igenom din situation i lugn och ro och sortera uppgifterna efter hel-akut, halv akut och sådant du kan göra när du hinner. Skriv högst tre post it-lappar med saker som du faktiskt måste göra direkt och beta av dem en efter en.

För att komma bort från efter semestern-stressen tror Tomas Danielsson att man gör klokt i att omdefiniera semestern för sig själv: ta ner semesterhajpen lite.

– Se sommarsemestern som en bonusperiod bland andra ledigheter. Genomsnittssvensken är ändå ledig två heldagar varje vecka och många tar även ett par lediga veckor under övriga året. Passa på att ta en kompledig fredag i slutet av augusti om du kan och förläng den där kräftskivehelgen hos vännerna i skärgården… Återhämtning är färskvara – du kan inte lagra den, säger han.

STRESSDOKTORNS TIPS: SÅ KOMMER DU IN I JOBBHÖSTEN

  • Var snäll mot dig själv. Tro inte att du ska kunna jobba supereffektivt första dagarna.
  • Prioritera bland uppgifterna. Försök inte att göra allt på en gång utan sortera fram ett par grejer du måste göra direkt - och beta av dem.
  • Omvärdera vad semestern innebär och ta ner semeterhajpen.
  • Ta mer ledigt. Luckra upp semestern, ta långhelger här och där om du kan. Det är viktigt att ha saker att se fram emot.
     



 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right