Nfc öppnar nya möjligheter för reklam

Publicerad: 2014-09-08 15:14 | Taggar: Detaljhandel Kategorier:

Nfc-tekniken gör det enklare för konsumenterna att interagera med reklamen. I Storbritannien har man kommit längre än i Sverige, men nu är tekniken på gång även här.

Reklamdistributören Clear Channel har under sommaren rullat ut annonstavlor med stöd för Near Field Communication, nfc, i 23 länder världen över.

I Sverige finns 1200 stycken tavlor utrustade med nfc- och qr-läsare där konsumenter på ett enkelt sätt kan interagera med reklamen. Målgruppen kan ta del av innehåll, aktiveras i sociala medier, länkas vidare till sajter eller handla direkt i telefonen.

”Utomhusreklam är ett av få kvarvarande räckviddsmedier och ett väldigt bra sätt att nå yngre målgrupper som i stor utsträckning rör sig ute och generellt är svåra att nå via andra mediekanaler”, säger Anders Ragnarsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Clear Channel Sverige i ett pressmeddelande.


Samsung är först ut i Sverige med att annonsera på de interaktiva annonstavlorna där man via mobilen kunde ta sig till en tävlingssajt och ha chansen att vinna visningar på Youtube.

I Storbritannien har den nya tekniken använts i över 100 kampanjer, bland annat för McDonalds, Google och Levi’s. Paramount marknadsförde under våren filmen Noah där konsumenterna via NFC eller QR kunde ladda ner filmens trailer till mobilen.

Men det är inte bara på annonstavlor tekniken har använts i Storbritanninen. Ebay kampanjade under april i år för sajtens hem och trädgård-, gör det själv-, och tekniksektioner i 760 kafébord utrustade med nfc-taggar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right