navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Vattenfalls resa mot digital excellens

Publicerad: 2014-10-21 11:27 | Taggar: Digital transformation Kategorier:

Alla är överens om att digital teknik skapar möjligheter för ökad kund- och affärsnytta. Den stora frågan är bara – hur gör man? Annelie Gullström, Head of Digital Strategy på Vattenfall, berättar om magiska maskiner, digitala safaris och social media jam sessions. Här är historien om Vattenfalls resa mot digital excellens.

I en studie av MIT och Capgemini consulting från 2013, uppger 78 procent av respondenterna att förmågan att genomgå en digital transformation kommer bli kritisk för deras organisationer inom de närmaste två åren.

Frågan är bara, hur gör man?

Första steget för Vattenfall var att kartlägga företagets alla digitala kommunikationsaktiviteter.

– Kartläggningen visade att vi inte använde de digitala möjligheterna optimalt. Det fanns stor förbättringspotential, både sett till kund- och affärsnytta, säger Annelie Gullström, Head of Digital Strategy, Vattenfall.

Magiska maskiner och digitala safaris
Vattenfall har en hundraårig historia, mer än 30 000 medarbetare och verksamheter i en rad olika länder. En tung skuta att vända med andra ord. För att få med fler på resan ville Vattenfall öka transparensen och bjöd därför i ett tidigt skede in hela företaget till en social media jam session.

– Vi satte vår kommunikationsdirektör tillsammans med experter i huvudentrén, öppnade upp en intern chatt och uppmanade alla medarbetare att ställa frågor. En vanlig fundering var, vad får jag göra i sociala medier? Vi fick till en intensiv och lärorik diskussion som många följde på nätet, säger Annelie och fortsätter:

– Det var ett bra sätt att ta tempen på organisationen och identifiera frågor och rädslor kring vårt förändringsarbete kopplat till sociala medier.

Hur har andra företag tagit sig an den digitala omställningen? För att svara på den frågan tog Annelie med sig medarbetare från högre chefsnivå på en digital safari. De besökte dels traditionella företag som genomgått stora transformationer, dels startups med digitalt DNA. Besöken ökade förståelsen för arbetet Vattenfall hade framför sig och gav underlag för ett fortsatt internt arbete, förklarar Annelie.

Ett annat sätt att, med glimten i ögat som Annelie säger, öka engagemanget och sätta det digitala på agendan var ”den magiska maskinen”, som just nu lanseras internt som pilot.

– Det är ett enkelt verktyg som låter användaren testa idéer mot vår digitala strategi. Genom att svara på ett tiotal frågor presenteras en PDF med ett positioneringsdiagram, som fungerar som diskussionsunderlag och hjälper att skilja på vad som är värdeskapande och vad som är trevligt att ha.

”Hela kulturen måste förändras”
Annelie betonar att arbetet med den digitala transformationen inte enbart är kopplat till kommunikation i sociala medier. Kundupplevelsen är givetvis central och kopplar an till både kommunikation, produkter och tjänster. Men för att skapa hållbar förändring har det varit lika viktigt för Vattenfall att utveckla en digital operationell excellens, som Annelie uttrycker det. En tydlig organisation och agila, interna processer som gör företaget redo att hela tiden möta nya krav.

Som tips till andra företag som står inför liknande utmaningar, vill Annelie betona vikten av att öppet och tydligt kommunicera förändringarna som sker.

– En digital transformation kan inte drivas av en person, hela kulturen på företaget måste förändras. Vi har bland annat tagit fram 25 korta filmer, med chefer som bekräftar och förklarar vår strategi, samt medarbetare som visar hur vi med framgång arbetar digitalt redan i dag.

Tillbaka till nyhetsbrevet.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right