3 insikter om svenskar och sociala medier

Publicerad: 2014-11-04 11:09 | Kategorier:

Färsk statistik från stiftelsen för internetinfrastruktur, .SE, visar att svenskarna använder sociala medier mer än någonsin. Här är 3 insikter från rapporten som är bra att känna till.

I den årliga rapporten Svenskarna och internet har .SE undersökt svenskarnas internetvanor. Här är några resultat från kapitlet om svenskarnas användning av sociala medier.

På ett år har användandet av sociala medier i Sverige ökat med sex procent. Nu besöker 72 procent av svenskarna sociala medier någon gång, nära 48 procent gör det dagligen, och en tredjedel gör det aldrig.

De mest populära nätverken är:

  1. Facebook – 68%
  2. Instagram – 28%
  3. Twitter – 19%


Åldern har betydelse

I åldern 16-25 besöker 95 procent någon gång Facebook, 81 procent gör det dagligen och 36 procent flera gånger dagligen. Men ser vi till hur Facebook har spridit sig är det fortfarande en majoritet av de som är äldre än 55 år som aldrig besöker Facebook.

En annan spaning är att e-post, oberoende av ålder, används av 93 procent av befolkningen.
 
Fler kvinnor på Instagram
Årets sociala medier-raket är Instagram. På ett år har användandet nära fördubblats, och används i dag av 28 procent av svenskarna. Störst är intresset hos kvinnor.
I åldern 16-25 använder 73 procent av kvinnorna Instagram någon gång, jämfört med 48 procent av männen. Motsvarande siffra i åldern 46-55 år är 25 procent för kvinnor och 12 procent för män.

Facebook minskar bland yngre
Facebook är fortfarande den dominerande plattformen. Och statistiken visar att nästan alla som använder sociala medier också är medlem på Facebook. Men det finns ett undantag.

Medan utvecklingen för alla andra grupper utom de äldsta har inneburit en stigande andel av Facebook-medlemmar under 2012-2014, så har andelen medlemmar på Facebook minskat i åldern 12-15 år.

Svenskarna och internet 2014 släpps i sin helhet i november, men redan nu kan du läsa kapitel tre om svenskarnas användning av sociala medier

https://www.iis.se/docs/sociala_medier_SOI2014.pdf >>
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right