Mobila betalningar smart för småföretagaren

Publicerad: 2014-05-21 10:13

Mobila betaltjänster gör det enklare för småföretagare att ta betalt av sina kunder. När Falafelbaren öppnade i Stockholm övervägde de aldrig att ta betalt på något annat sätt.

Falafelbaren i Stockholm har använt sig av den mobila betaltjänsten iZettle sedan den lanserades 2011. När de öppnade sin verksamhet på Hornsgatan 2012 var det enkelt att fortsätta använda tjänsten. Så varför drogs de till iZettle från första början?
– För att man inte behöver binda upp sig och för att bankerna tar hutlöst betalt. Det känns viktigt att det finns fler aktörer på marknaden. Inte bara bankerna, säger Nidal Kersh, som är en av Falafelbarens grundare.

Lätt att få översikt
En av fördelarna med att ta betalt med iZettle via mobilen istället för att använda konventionella betalningslösningar är att det är lättare för småföretagare att få översikt över sin verksamhet och sina varor.

– Appen ger tillgång till mycket mer statistik. Vi behöver inte gissa vad vi säljer mest eller minst av, säger Nidal Kersh.

Fler mobila betaltjänster
iZettle är ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag – men de är inte ensamma om att göra betalningen enklare för både kund och företagare. Andra mobila betaltjänster i Sverige är till exempel Seqr, Swish och WyWallet. Än så länge är Swish bara en överföringstjänst, men efter sommaren kommer även företag kunna använda appen för att ta betalt via mobil.

Fördelen med WyWallet är att även personer utan smartphones kan registrera ett konto på företagets hemsida. Där kopplar man sitt mobilnummer till sitt bank- eller kreditkort, eller väljer att betala via faktura. Därefter kan man börja handla via mobilen utan att behöva vara uppkopplad på nätet, vilket är ett stort plus för både kund och företagare.
 

 

TIllbaka till nyhetsbrevet >>
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right