navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Så kommunicerar du roligare

Publicerad: 2014-04-02 09:38 | Kategorier:

Humor är det bästa sättet för att nå fram genom bruset, och det är en konst som alla kan lära sig. Det säger humorentreprenören Karin Adelsköld, som hjälper företag och verksamheter att kommunicera roligare. Här är hennes 5 bästa tips på hur man lyckas. Foto: Nina Fridell

Varför har jag inte fått lära mig att vara rolig tidigare?!

Den frågan ställde Karin Adelsköld efter att hon av en slump hamnat på en kurs i ståuppkomik, då 35 år gammal.

– Jag fick en aha-upplevelse när jag förstod att humor är en färdighet man kan lära sig. Alla vill ju ha roligt och även de mest allvarliga ämnena går att hantera med glimten i ögat. Ändå; är det ingen som vet riktigt hur man gör, säger hon.

När Karin tre år senare utnämndes till årets kvinnliga komiker valde hon att ta saken i egna händer. Resultatet blev boken ”Våga stå upp – bli en roligare talare”, där hon avslöjar ståupp-hemligheter för alla som vill lära sig konsten att vara rolig.

Humor som kommunikationsstrategi
Men varför är det så viktigt att vara rolig? Karin menar att humor är en av de bästa metoderna för att nå fram genom bruset.

– När man får någon att skratta öppnar de sig och blir mottagliga för det man säljer eller vill förmedla. I USA brukar man använda uttrycket ”Funny is money”, som betyder att den som är roligast också tjänar mest pengar, säger hon.

Senast Karin själv lyckades med humor var när hon blev kontaktad av en vd för ett företag som undrade om hon kunde hjälpa honom att skapa en roligare stämning på arbetsplatsen. Efter ett tungt år med neddragningar satt den negativa energin i väggarna och Karin fick veta att det var speciellt några stycken som "borde bli roligare".

– Men humorn på ett företag börjar ofta med att chefen har en bra inställning till humor och man kan aldrig tvinga någon att bli rolig. Jag och vd:n sågs först och jobbade på hur han kunde bli roligare. Vi spelade sen in filmer där han bjöd riktigt på sig själv och när jag sen höll workshops för de anställda hade jag filmerna som exempel. Så hade de aldrig sett sin vd förut och det blev succé! Stämningen ändrades radikalt efter det. Istället för veckobrev spelar vd:n in en kort rolig film med pepp till sina anställda varje fredag.

I dag håller Karin kurser för företag och organisationer som vill kommunicera roligare på webben och få roligare på jobbet

Här är hennes 5 bästa tips på hur man lyckas:

  • Utgå från dig själv eller ditt företag. Gör dig aldrig rolig på andras bekostnad.
  • Gör en humorinventering. Ha roliga timmen på avdelningen där ni tillsammans spånar fram vad i företaget som är roligt och ni kan skämta om.
  • Tänk brett. Humor kan förmedlas i text, bild och till och med färger.
  • Tänk på att humorn ska passa målgruppen. Fräckisar är alltså bannlysta om ni inte säljer Åsa-Nissefilmer.
  • Se till att kommunikationen är enkel att dela. Humor är det som delas mest i sociala medier.

De kommunicerar rätt på nätet - 3 goda exempel

  • Karlstad kommun på Facebook
        - För att de använder roliga bilder och underfundiga kommentarer till torr samhällsinformation. Dessutom är de väldigt personliga i sitt tilltal.
  • SJ på Twitter
        - För att de bjuder på; sig själva, och varvar seriös information med att bemöta kritik på ett självironiskt och transparent sätt. De retweetar gärna andras dråpliga historier eller tågskämt.
  • Salgado kommunikation på Linkedin
        - Snyggt, roligt och personligt. Att göra sin Linkedin-profil roligare gör att man sticker ut i mängden av grå cv:s.
     

Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right