Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Service och reparation

Här hittar du information och svar på frågor om service, reparation och garanti.

Att skärmen på mobiltelefonen spricker eller att man råkar tappa surfplattan i golvet kan hända även den bästa. Ibland är det inte helt enkelt att åtgärda skadan själv och då kan produkten behöva skickas in på service. Det kan även vara så att en produkt är defekt vid leverans eller slutar fungera som den ska utan en rimlig förklaring. I dessa fall ser vi självklart till att hjälpa dig på bästa sätt så att du får en fungerande produkt.

Nedan finner du information om vad du kan göra om en hårdvara du köpt av oss har slutat fungera eller gått sönder, våra priser för service och reparation samt hur du skapar ett serviceärende.

Så här skapar du ett serviceärende

  • 1. Felsök din enhet

    • Om möjligt, börja med att starta om enheten.
    • Säkerställ att du har uppdaterat enheten till senaste versionen av operativsystemet (iOS / Android).
    • Respektive tillverkare har ofta felsökningsguider man kan testa att följa beroende på det upplevda felet.
    • Vid problem med laddning, prova annan originalladdare.

  • 2. Gör en försäkringsanmälan

    Om du har försäkring via Telia behöver du först göra en försäkringsanmälan innan du skapar ett serviceärende. När försäkringsanmälan är slutförd tilldelas ärendet ett skadenummer som du sedan anger i din serviceanmälan. Spara därför ärendets skadenummer om du önskar nyttja din försäkring.

    Har du inte försäkring via Telia kan du hoppa över det här steget och gå vidare till steg 3.

    Så här anmäler du ett försäkringsärende:

    En försäkringsanmälan kan ske på två olika sätt beroende på om ditt företag är avtalskund hos oss eller inte.

    Om företaget inte är avtalskund hos oss hittar du mer information om hur du gör en försäkringsanmälan här: Skapa försäkringsanmälan

    Är företaget avtalskund hos oss hittar du mer information om hur du gör en försäkringsanmälan här: Skapa försäkringsanmälan (Avtalskund)

    Är du osäker på om företaget är avtalskund hos oss eller inte? Vänd dig till närmaste avtalsansvarig på företaget eller utpekad säljare hos oss på Telia.

  • 3. Förbered din produkt

    Det är viktigt att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill spara, så som bilder, kontakter med mera. Vid en service kan din mobil komma att återställas eller bytas ut.

    Enheter som är kraftigt skadade eller har svullet batteri får inte skickas in. Dessa enheter hänvisas till någon av våra butiker p.g.a. brandrisk.

    • Ta bort mobilskal och skärmskydd
    • Ta ut simkort
    • Säkerhetskopiera och återställ mobilen
    • Logga ut från ditt Google-konto eller stäng av Hitta min iPhone
    • Stäng av eventuell lösenordskod
    • Om enheten är kopplad till ett MDM-system behöver denna hanteras för att möjliggöra service. Är du osäker på hur profilen ska hanteras på ditt företag, behöver du vända dig till utpekad kontaktperson för vidare hjälp.

    Tänk på att eventuell betalning för serviceärenden utanför garanti faktureras företaget om ni är avtalskund hos Telia.

  • 4. Gör en serviceanmälan

    1. Fyll i uppgifter om den produkt du vill ha service för.
    2. Ladda upp kvitto, följesedel eller garantibevis om köpet inte hittas i Telias system (data sparas i 36 månader).
    3. Fyll i en felbeskrivning samt kunduppgifter.
    4. Om du har gjort en försäkringsanmälan på förhand, följ instruktionerna i formuläret och ange skadenummer.
    5. Välj leveransalternativ – för mobiltelefoner erbjuder vi ett kostnadsfritt emballage, för övriga produkter en retursedel att skriva ut och använda.
    6. Vi skickar en bekräftelse via e-post att vi tagit emot ditt ärende.

    Påbörja din serviceanmälan genom att klicka här.

  • 5. Skicka in din produkt

    Skicka in din produkt till oss för service. Du kan enkelt följa ärendet via den länk som skickas ut i orderbekräftelsen, med löpande uppdateringar under hanteringen.

Priser för service och reparation

Kostnaden för en reparation varierar beroende på vilken modell det gäller samt vilka fel tekniker hittar vid felsökning. För mer information, se Telias prislista för reparation. Notera att alla typer av fel inte omfattas av prislistan.

Prislista

Frågor och svar

  • Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

    Vilken garantitid som gäller för din produkt kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Följesedel eller kvitto gäller som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel från tillverkaren som kan styrkas av auktoriserad serviceverkstad som garantifel.

    Det går även att se giltig garantitid här. Ange ditt IMEI eller serienummer för att få information om vald produkt. 

  • Var kan jag läsa villkoren för service och reparation?

    Här kan du ta del av Telias service och reparationsvillkor.

    Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för service. I de fallen eller om servicen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner som du får besvara.
     
    En undersökningsavgift på 239 kr exkl moms tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

    Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem), tas en undersökningsavgift på 239 kr exkl moms ut för teknikers arbete och frakt.

    Hittas inget fel returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. Vi lämnar tre månaders garanti på reparationer och service.

  • Hur mycket kostar det att byta skärm eller laga mobilen?

    Våra aktuella priser för de vanligaste reparationerna hittar du i vår prislista för service och reparation.

  • Vad gör jag om mobilen är trasig vid leverans?

    Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig. Om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.

  • Kan jag följa min reparation och se status?

    Ja, när du registrerat ditt ärende skickar vi ut en orderbekräftelse med en länk där du kan följa ditt ärende. Du har även möjlighet att följa status på ditt ärende här genom att ange ditt IMEI eller serienummer för vald produkt.

  • Behöver jag boka tid för att lämna in min enhet hos Telia Care & Repair?

    Du behöver inte boka tid för att besöka Telia Care & Repair, oavsett tillverkare eller fel.

    Du som är Apple-kund har möjlighet att boka tid genom att logga in med ditt Apple ID på getsupport.apple.com eller genom att ringa 020-100 529.

  • Kan jag få hjälp att reparera en produkt direkt i en Teliabutik?

    Om du bor i Stockholm, Göteborg, Örebro, Sundsvall eller Jönköping kan du få hjälp direkt i någon av våra butiker. Läs mer om reparation hos Telia Care & Repair för att se vilka märken och modeller som repareras på plats – oftast inom fyra timmar.

Driftinfo och felsökning

Ta hjälp av vårt automatiska felsökningsverktyg.

Felsök

Personlig tekniker

Få hjälp med allt teknikstrul, oavsett leverantör.

Tekniker

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen