Steg 1: Logga in
Börja med att logga in i webbgränssnittet för Telia Smart Connect för att komma igång med önskade ändringar och administration.
För att skapa ett samtalsflöde och hantera medlemmar behöver du vara administratör i växeln.
Börja med att logga in i webbgränssnittet för Telia Smart Connect för att komma igång med önskade ändringar och administration.
För att skapa ett samtalsflöde och hantera medlemmar behöver du vara administratör i växeln.
Ditt användarnamn är ditt mobilnummer i växeln (inkl. landsnummer).
Exempel: 46732750284
Ditt lösenord får du fram genom att klicka på Nytt lösenord. Ett sms skickas då till det angivna telefonnumret (användarnamnet) innehållande ditt nya lösenord.
Du kan senare ändra till ett eget lösenord via din profil under inställningar.
För att sätta upp ett samtalsflöde där flera medlemmar ska kunna besvara samtal via samma huvudnummer behöver du först skapa en kö. En kö eller "grupp av mottagare" är en viktig funktion i många växlar och låter växeln styra samtal till lediga medlemmar i samtalsflödet.
Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.
Välj Köer.
Klicka på Plus-tecknet (Lägg till kö).
Ange önskat namn för kön.
Klicka på Spara.
Klart!
Det finns ingen begränsning för hur många köer som kan skapas i växeln.
Välj den kön du skapade i listan under Köer.
Klicka på Plus-tecknet (Lägg till medlem) och markera den eller de du önskar lägga till.
Klicka på Lägg till medlem.
Om önskat, välj Inställningar i rullisten högst upp till vänster i kö-rutan, ange önskade inställningar och klicka på Spara.
Klart!
Det finns ingen begränsning för hur många medlemmar en kö kan ha.
När du skapat en eller flera köer är nästa steg att skapa ett samtalsflöde. Ett samtalsflöde möjliggör inkommande samtal till ett valt huvudnummer att nå en eller flera mottagare. Här har du bland annat möjlighet att addera besked, öppettider och knappval.
Gå till huvudmenyn högst upp till vänster och välj Administration.
Välj Telefoniinställningar.
Öppna Visuell Admin.
I den vänstra menyraden under Element hittar du olika handlingar som du kan styra inkommande samtal mot. För att sätta upp ditt samtalsflöde drar du in valfri handling och placerar den där du önskar i samtalsflödet.
För att koppla objekt mot varandra (skapa ett flöde), drar du en pil från handlingens undersida till nästa handlings ovansida. På så vis skapar du ett flöde som inkommande samtal kommer att följa efter satta val.
Vill du inte sätta upp ditt samtalsflödet helt manuellt kan du ta hjälp av ett förinställt flöde som du hittar under Mallar.
Så här lägger du till en ljudfil:
Gå till Ljudfiler.
Klicka på Redigera.
Välj fliken Kategorier.
Ange ett passande namn för kategorin i textrutan längst ner. Exempel: Välkomstbesked.
Klicka på Lägg till.
Välj sedan fliken Ny ljudfil.
Du kan nu välja om du vill ladda upp en redan förinspelad ljudfil eller om du vill spela in en ny via din telefon.
Uppladdning av ljudfil
Väljer du att ladda upp en ljudfil behöver formatet på filen vara WAV eller MP3.
Inspelning via telefon
Väljer du att bli uppringd och spela in ett nytt meddelande behöver numret du anger vara registrerat i växeln. Avsluta och spara inspelningen genom att lägga på samtalet.
Så här lägger du till öppettider:
Gå till Öppettider.
Klicka på Ny öppettid.
Ange ett passande namn för öppettiden i textrutan.
Klicka på Lägg till.
Du bestämmer schemats öppettider genom att flytta rutorna Öppet, Lunch och Utfall till respektive dags tidslinje (ytor som lämnas "gråa" räknas som stängd tid).
Välj sedan vilken ljudfil som ska spelas upp för respektive utfall (valfritt).
Klicka på Spara.
Klart!
När du är klar med ditt samtalsflöde behöver det sparas och namnges. Detta för att du ska kunna hålla koll på vilket flöde du sedan ska koppla önskat huvudnummer mot.
Klicka på Meny högst upp i vänstra hörnet.
Välj Spara som.
Ange önskat namn för samtalsflödet.
Klicka på Spara.
Klart!
Det sista steget i konfigurationen av din växel är att koppla samman flödet med ett huvudnummer. Genom att knyta samtalsflödet med ett huvudnummer blir samtalstrafik möjlig och din växel är redo att användas.
Klicka på Meny högst upp i vänstra hörnet.
Välj Huvudnummer.
Välj det nya samtalsflödet till höger om önskat huvudnummer.
Klicka på Spara.
Klart!
Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.