09 november 2023

2 min läsning

Kundcase

Friends motverkar mobbning, inte IT-strul. Det tar Telia hand om istället.

När en organisation som Friends behöver tampas med IT-strul är det inte svårt att förstå att det är slöseri med både tid och pengar som kunde läggas på bättre saker. När de nu istället låter Telia ta hand om IT-problemen frigör de mer tid att ägna åt att uppfylla sin vision: En värld där inget barn utsätts för mobbning.

Glada baskettjejer tar en selfie tillsammans.

När dyrbar tid går förlorad

Friends upplevde att de fick hantera allt fler IT-relaterade ärenden. Avtalet med tidigare leverantör av IT-tjänster hade varit rörligt, det gjorde det svårt att budgetera och uppskatta hur många ärenden som skulle behöva lösas årligen. Istället stals tid från kärnverksamheten och att kollegor vars uppgift är att arbeta mot mobbning i samhället istället får använda sin arbetstid till att handskas med IT-strul.

– Nu när vi har ett fast avtal till fast pris med Telia har budgeten för IT-tjänster blivit en årlig, fast kostnad, säger Andreas Sellin, verksamhetskoordinator med IT- och systemansvar på Friends.

Allt fokus på rätt saker igen

För att frigöra dyrbar tid från medarbetare samt gör budgeteringen av IT-kostnader enklare valde Friends att teckna ett abonnemang på Telia IT-support Premium. Det är ett upplägg som gör att Friends nu kan ägna mer tid åt själva kärnverksamheten. Kontakten mellan Telias IT-support och Friends medarbetare sker smidigt genom en chattfunktion installerad på allas datorer eller via telefon. På så sätt är tröskeln att höra av sig och få hjälp med både stort och smått väldigt låg, och medarbetare får snabbt hjälp med sitt ärende.

Telia har en gedigen erfarenhet av underhåll och eventuell felsökning inom alla applikationer som ingår i Microsoft 365, vilket gör att problem snabbt kan lösas av kunnig personal.

Andreas Sellin, verksamhetskoordinator med IT- och systemansvar på Stiftelsen Friends
- Själv bytte jag nyligen efternamn och mitt Microsoft-konto frågade ständigt efter att jag skulle logga in igen men efter kontakt med Telia är problemet nu löst, exakt vad de gjorde vet jag dock inte…
– Andreas Sellin, verksamhetskoordinator Friends

Friends valde IT-support Premium

Med Telia IT-support på abonnemang från Telia väljer ni det paket som passar era behov bäst. Paketen finns i tre nivåer; Standard, Plus och Premium. Friends valde IT-support Premium. IT-support Premium arbetar som en egen IT-avdelning som ger förutom att ta hand om problem ger support och arbetar proaktivt med din IT-miljö.

IT-support Premium innehåller bland annat:

  • Fast pris för support per användare

  • Fri support för användare över telefon och mejl

  • Microsoft-adminsupport

  • Support för router, brandvägg, switch, AP, UPS, skrivare och scanners

  • Support på plats

  • Proaktiv monitorering

  • Hjälp med inköp av hård- och mjukvara

Fler artiklar i samma ämne: