Avinstallera Telia E-legitimation

Tjänsten Telia E-legitimation har upphört även om utfärdade e-legitimationer på kort eller i dator fortsätter att vara giltiga under sin giltighetstid. I den här guiden hjälper vi dig att avinstallera Telia E-legitimation.

Avinstallera Telia E-legitimation på Windows

  1. Högerklicka på ikonen för Net iD i aktivitetsfältet nere till höger vid klockan. Klicka sedan på Administration. 

  2. Klicka på Mina e-legitimationer.

  3. Under Tillgängliga E-legitimationer, markera den e-legitimation du vill ta bort och klicka på Radera. 

  4. Om du även vill avinstallera Net iD, så gör du det genom att klicka på Start-menyn, klicka på Kontrollpanelen och sedan klicka på Avinstallera program. Leta upp Net iD och välj Avinstallera.

Avinstallera Telia E-legitimation på Mac

  1. Öppna en webbläsare och fyll i file:///etc/iid/admin/index.html i adressfältet och tryck därefter på Enter. I vissa fall behöver du starta webbläsaren i 32-bitarsläge för att kontrollpanelen ska fungera fullt ut.

  2. Klicka på Enheter.

  3. Markera den e-legitimation som du vill ta bort under och klicka på Välj.

  4. Markera Ta bort. Klicka på Fortsätt.

  5. Bekräfta genom att klicka på Ta bort.

  6. Nu är din Telia E-legitimation avinstallerad.

Övrig information

Spärrtjänst

Vi har en spärrtjänst för e-legitimation, där kan du spärra din e-legitimation om du misstänker att den är otillförlitlig eller om den hamnat i orätta händer. Spärrtjänsten är tillgänglig dygnet runt alla dagar om året och nås via telefonnummer 02032 32 62 (tonval 2). (+46 771-32 32 62 (tonval 2) från utlandet)

Beställ puk- eller pinkod

Om du har glömt eller tappat bort din puk- eller pinkod kan du beställa via brev mot kostnad. Du kan ringa 02032 32 62 för att få mer information.

För dig som privat vårdgivare

Enligt ett inriktningsbeslut från Inera ska Ineras tjänster som hanterar patientuppgifter kräva SITHS eID med LoA3 från och med den 9 december 2020.

Det betyder att Telias id-kort för företag med e-legitimation från ovanstående datum inte kommer att kunna användas för att identifiera sig inom SITHS.

Vi hänvisar därför privata vårdgivare till Ineras ombud.

Vill du hellre prata med oss?

Om du inte hittar det du söker, kan du slå en signal till oss istället. Vi finns här och svarar på dina frågor måndag till fredag klockan 08–18.

Från utlandet: +46 771 99 04 00