04 mars 2024

3 min läsning

Hållbarhet

Gamla routrar får nytt liv – för miljöns skull

Varje månad returnerar Telias kunder tusentals bredbandsroutrar – men vad händer egentligen med dem? Hamnar de bara på soptippen? Inte alls. Det visar sig att de allra flesta återanvänds och får nya hem efter ett besök i PostNord TPL:s lager.

Returnerade routrar testas inför renovering och återbruk.

Telia har sitt lager hos Postnord TPL (tredjepartslogistik), och det är där returnerade routrar hamnar. Det kan handla om att en kund sagt upp sitt abonnemang och därför behöver återlämna sin router, eller om routrar som av ett eller annat skäl inte fungerar som de ska.

Att bara skicka dessa direkt till återvinning eller skrot hade varit en dålig affär för både Telia och miljön. Då hade varje återlämnad router behövt bytas mot en nyproducerad. Genom att istället ge routern nytt liv minskar behovet av att köpa in nya, och därmed minskar miljöbelastningen i motsvarande grad. För en enda router innebär det ingen jättestor skillnad – men när vi pratar om tiotusentals enheter per år blir perspektivet ett annat.

– Varje router vi kan återanvända är en router som vi sparar, säger Andreas Howe, kategorichef för nätverkshårdvara på Telia. 

Testas och renoveras

Även om återanvändningen syftar till ökad hållbarhet så måste givetvis kunderna samtidigt kunna lita på att den router de får är i bästa skick, oavsett om den är ny eller begagnad. Och det är detta som säkras hos PostNord TPL.

De returnerade routrarna kopplas först in på testbänkar, där ett datorprogram rensar dem på data och testar alla portar och funktioner för att säkerställa att det inte är något fel på enheten. Om en router skulle behöva repareras görs det i en verkstad i anslutning till lagret. Alla routrar genomgår sedan rekonditionering för att bli så gott som nya.

Hur säkert är det? Finns det inte risk att data från en kund följer med till nästa?
– Det är helt säkert, säger Andreas Howe. Vi börjar alltid med att tömma dem och sen lägger vi på den senaste programvaran, så de är helt rena när de kommer ut till kunderna.

Enklare än någonsin

Routrar som är för trasiga eller helt enkelt för gamla och anses ha tjänat ut går till traditionell återvinning, där plasten och komponenterna tas om hand var för sig. 

– Vi vill gärna ha tillbaka allting, säger Andreas Howe. Oavsett om man inte är nöjd med produkten eller säger upp abonnemanget eller vad det kan handla om, så vill vi återvinna dem själva. 

För att göra det ännu enklare för dig som kund och därigenom öka andelen återlämnade routrar har Telia nyligen tagit fram en ny returkartong, tillverkad helt av återvunnet material och skräddarsydd för ändamålet.

I dagsläget är det framför allt bredbandsroutrar som renoveras och återanvänds, liksom ett mindre antal tv-boxar. Den som har en gammal mobiltelefon har dock möjlighet att byta in den i samband med köp av en ny, genom Telias inbytesprogram Panta mobilen. Telias butiker tar även emot små elektronikprodukter för återvinning, som till exempel laddare.

Fler artiklar i samma ämne: