BARNS SÄKERHET ONLINE

Workshops

Som en del i arbetet har Telia Company tillsammans med samarbetspartners skapat ett workshopkoncept för skolklasser. Syftet är att stötta barn till att förvärva digitala färdigheter för ett säkrare beteende på nätet genom interaktion och delaktighet.

Workshopen är avsedd för skolklasser och kan handledas av volontärer från Telias volontärprogram YOUNITE eller av lärare/föräldrar. Vi erbjuder volontärer som kan komma och hålla workshopen på din skola. Du får gärna använda materialet för att hålla workshop på egen hand.

Workshop-konceptet baseras på input från Barnpanelen (Children’s Advisory Panel, CAP), där mer än 1500 barn i sju länder antingen har deltagit i interaktiva workshops om livet på nätet eller svarat på en webundersökning.

Konceptet har utformats utifrån principen om deltagande pedagogik där barnen med sin kunskap är medskapare, vilket bidrar till ett transformativt sätt att lära sig nya saker.

Vi hoppas att konceptet inspirerar barnen att sprida ny kunskap till sina vänner, yngre barn och vuxna.

 

Bakgrund till initiativet

Barnpanelen är ett initiativ inom Telia Company i samarbete med barnrättsorganisationer och skolor i Norden och Baltikum. Cirka 1500 barn i sjätte och nionde klass har deltagit genom att beskriva och diskutera fördelar och utmaningar med livet online.

17% av barnen i vår undersökning har ofrivilligt fått sina bilder spridda på sociala medier.

Image caption goes here

Bakgrund/insikter kring barn och personuppgifter på nätet

Som bakgrund till workshopen har barnpanelen (Children’s Advisory Panel, CAP) gjort en undersökning som syftar till att förstå barnens perspektiv på livet online och som användare av digital teknik. Barnpanelen är ett initiativ inom Telia Company och undersökningen fokuserade på barns åsikter, funderingar och tillvägagångssätt när det gäller säkerhet och personuppgifter på nätet. Insikter från undersökningen finns presenterade här.

Ladda ned rapport

YOUNITE – Telia Companys volontärsprogram

YOUNITE är ett nytt initiativ inom Telia där vi ger våra medarbetare chansen att på arbetstid engagera sig i olika aktiviteter ute i samhället.

Telia digitaliserar samhället – och därför vill vi hjälpa vår omgivning att använda digitaliseringen på bästa möjliga sätt – och vi ger våra medarbetare möjligheten att hjälpa till med detta.

Initiativet är en del av Telias pågående arbete med att stötta de globala hållbarhetsmålen som FN har definierat genom att ta ansvar för hur vår affär påverkar vår omvärld och att använda vår kärnverksamhet till att aktivt bidra till samhällets utveckling. YOUNITE lanserades i sex länder under 2017.

Genom det här projektet stödjer vi FN:s hållbarhetsmål nr 4 och 16: Vi bidrar till att barn får ny kunskap och förmedlar kunskap till barn om ett säkrare beteende på nätet. Läs mer om hållbarhetsmålen på www.globalamalen.se.

10% av barnen i undersökningen har fått oönskade nakenbilder skickade till sig.

Våra samarbetspartners

Erbjudande

Rädda Barnen Finland har deltagit med expertis om barns rättigheter i den digitala världen och med kunskap om barns digitala liv.

Erbjudande

World Childhood Foundation har bidragit med sin expertis för att säkra att workshopkonceptet är utvecklat på ett barnvänligt sätt och så att Telias volontärer har den barnrättskunskap som behövs för att kunna hålla workshopen.

Erbjudande

Kantar TNS har varit ansvariga för data- och faktainsamlingen, samt för att utforma metoder och instruktioner för workshopen.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton