Din säkerhet på nätet – bluffmejl, bluffsamtal och falska sms

Telia arbetar ständigt med att förbättra produkter och tjänster. Dina synpunkter är en viktig del i det arbetet och därför är det viktigt att du känner dig trygg i kommunikationen med oss. 

Dessvärre förekommer det många försök att lura våra, och andra företags kunder, att lämna ifrån sig personlig och känslig information. På engelska kallas detta fenomen för phishing och på svenska översätts det till nätfiske. Vi kallar det kort och gott för ”bluffmejl”. Det förekommer även bluffsamtal i samma syfte.

Fått ett mejl eller sms från oss?

Är du osäker på en länk eller avsändaradress i ett mejl eller sms du har fått från oss?

Här är avsändare och länkar vi använder oss av:

Avsändaradresser:
Telia <noreply@crm.telia.se>
Telia <noreply@telia.crm-ts.com>
noreply@teliacompany.com
noreply@telia.se
Telia via Scrive: <noreply@scrive.com>

Länkar:
https://cloud.crm.telia.se/
https://till.telia.se
https://ftg.telia.se
https://till.halebop.se
telia.se
https://s.telia.se/ 

Bluffmejl

Vi begär aldrig uppgifter via mejl, sms eller telefonsamtal

Via e-post och sms försöker bedragare lura kunder att det är ett företag eller en myndighet som är avsändare, detta med avsikt att kunder ska lämna ifrån sig olika typer av uppgifter. De vanligaste utskicken handlar om en påstådd dubbelbetalning av en faktura och om en återbetalning. Det kan även vara information om att ditt konto är låst p.g.a. att du inte fyllt i ett säkerhetsformulär hos Telia. 

Sms-utskicken kan t ex innehålla information om att en ovanlig aktivitet har skett på ditt konto och att du ska följa en länk för att kontrollera att inget konstigt har hänt.  

Tänk på att Telia och Telias samarbetspartners aldrig begär att våra kunder ska lämna ifrån sig sina uppgifter via e-post eller sms. Det är viktigt att inte låta sig luras, utskicken kan se förhållandevis professionella ut, i vårt fall med Telias logotyp och Telia-liknande e-postadresser som avsändare.

Bluffsamtal

Vid bluffsamtal framställer sig personen som ringer sig som representant för ett företag eller en myndighet. Avsikten är att försöka få den man ringt upp att lämna ifrån sig olika typer av uppgifter, eller att signera något med sitt BankID.

Vanliga förevändningar som bedragarna använder är att påstå att något hos den man ringer upp (t.ex. en dator) har något fel. Eller att den uppringda personen påstås ha gjort en dubbelbetalning av en faktura. Det förekommer även fall där en bedragare framställer sig som en nära släkting till den uppringda. Man säger sig vara i en nödsituation och ber den uppringda personen att t.ex. via swish eller banköverföring skicka pengar.

Var mycket noga med hur du lämnar ut och använder dina uppgifter.

Saker som kännetecknar bluffmejl

  • Språkmässiga felaktigheter så som felstavningar, konstiga formuleringar samt dålig meningsuppbyggnad, engelska stavningar kan också förekomma.
     
  • Känsliga uppgifter efterfrågas – kontouppgifter till t ex e-postadresser, kontokortsnummer.
     
  • I vissa fall används någon form av gammal Telia-logotyp.
     
  • Avsändaradressen finns inte med på listan över godkända adresser som vi anger på denna sida.

Phishing

Vid nätfiske, eller phishing, är det vanligt att du via SMS uppmanas att ladda ner appar till din mobil eller skicka känslig information. Om du redan har lurats, kontakta din bank och oss. Då kan vi vägleda dig vidare om vad du ska göra. Vill du veta mer kan även läsa mer här.

Har din mobil blivit infekterad av FluBot? Gör följande:

  1. Koppla bort enheten från alla nät (både Wi-fi och mobilnät).
  2. Fabriksåterställ.
  3. Återställ inte från backup.
  4. Ladda ned dina appar igen.
  5. Säkerställ att du endast laddar ner uppdaterade, godkända och säkra appar.

Så kan du skydda dig

Var på den säkra sidan – välj e-faktura

Frågor och svar