Telia stöttar Region Skåne

Region Skåne har på kort tid med Telias hjälp sjösatt ett nytt initiativ där patienter bjuds in till videomöte med läkare eller sjuksköterska. Inledningsvis har tjänsten använts för patienter med covid-19, de som tillhör en riskgrupp eller uppvisar symptom på sjukdomen. Nu är det dags att utöka verksamheten.

Syftet med tjänsten är helt enkelt att underlätta patienternas kontakt med vården och samtidigt minska behovet av fysiska besök för att begränsa smittspridning.

Den tekniska lösningen bakom videomötena är Telias kontaktcenterlösning ACE, som Region Skåne använder sedan tidigare. Initiativet har snabbt blivit ett populärt alternativ bland invånarna.

I nuläget genomförs cirka 50 videosamtal per dag. Fler än 1700 medarbetare inom vården använder tjänsten, som har rullats ut på 141 mottagningar på sjukhus runt om i regionen. Fler avdelningar står på tur att införa videomöte.

Så funkar det – enkel och säker kommunikation i fokus

Processen fungerar så att personer som varit på provtagning och fått bekräftat att de bär på covid-19, samt personer som tillhör en riskgrupp eller uppvisar symptom och som varit i kontakt med 1177 Vårdguiden, placeras på en lista. Dessa patienter kontaktas sedan via telefon av en läkare eller sjuksköterska. Efter samtalet får de ett sms med information om vilken avdelning på sjukhuset de ska ha kontakt med, samt datum och tidpunkt för videomötet. 

När det är dags att inleda videomötet klickar patienten på länken i sin mobil eller dator, och kommer då till en landningssida på regionens webb. Där uppger patienten namn och personnummer och bekräftar sedan sin identitet via BankID. Patienten placeras i en kö till avdelningen. Läkaren eller sjuksköterskan startar videomötet via kontaktcenterlösningen, som de har tillgång till via intranätet.