Snart shoppar vi med rösten

Nu börjar det dyka upp nya shoppingmöjligheter och som handlare gäller det att hitta rätt partner att liera sig med i slaget om marknadsandelarna. Och det är ingen tvekan om att just röststyrning är extra hett just nu - de smarta assistenterna blir både fler och smartare.

Flera trendrapporter pekar på en ökande användning av rösten som gränssnitt mot våra digitala prylar. En av dessa står trendgurun Mary Meeker på riskkapitalbolaget KPCB för, och analysföretaget Gartner förutspår i en aktuell spaning att en femtedel av alla interaktioner med smarta mobiler kommer att bli röstbaserade under 2019.1

Så kallade smarta assistenter, som Amazon Echo och Google Home, har i snabb takt börjat dyka upp i hemmen i framför allt USA. Under den stora shoppinghögtiden 2017 – som sträcker sig från Thanksgiving till Cyber Monday – var Amazons mest sålda produkt deras Amazon Echo Dot, en högtalarenhet som är anpassad för röststyrning.2 Inom kort dyker även Apple Homepod3 upp på marknaden för smarta assistenter.

Hjälp med vardagssysslor
Googles och Apples assistenter har fokus på att hjälpa användaren med så många sysslor som möjligt i vardagen. Amazon har – naturligt nog – inriktat sitt system mer åt shopping. Men även Google Home ställer gärna upp som shoppingassistent, och den brittiska dagligvarukedjan Tesco erbjuder sina kunder att handla online på det sättet.4

Vi har tidigare också berättat om Hiku, en röststyrd assistent som används av företag som Amazon, Walmart och Peapod. Man talar om vad som behöver köpas och inspelningen skickas till en app, allt transkriberas och adderas till en aktuell inköpslista.5

Något liknande började svenska Coop testa i slutet av 2017, där man pratar in i deras app vad som ska handlas och sedan får en inköpslista som kan delas med andra i familjen.6 I Sverige bedöms utvecklingen dock gå långsammare än i USA, det svenska analysföretaget Kairos Future tror att fem procent av den totala handeln i Norden kommer att ske via digitala assistenter inom åtta år.7

Data om kundbeteenden
En som följer utvecklingen inom röststyrning på nära håll är Mathias Johansson, Head of Automated and Customized Solutions inom Telia Enterprise.

– Det är mycket spännande att se hur de olika aktörerna gör för att locka kunder. Det står stora värden på spel, och då inte enbart shoppingintäkter – eller provision för de som inte säljer själva – utan all den information som går att få ur datatrafiken.

Den som har stora shoppingflöden får alltså tillgång till det kanske mest värdefulla just nu: data om kundbeteenden, något som kan processas via AI för att göra tjänsterna allt smartare och allt mer relevanta för kunderna.

– De röststyrda tjänsterna har i och för sig olika värden beroende på var man befinner sig i kedjan. En leverantör vill givetvis precis som vanligt försöka komma åt stora försäljningsvolymer och marknadsandelar, säger Mathias Johansson.

Smarta partnerskap
För att göra det krävs det att man ser till att samarbeta i rätt konstellationer och hitta smarta partnerskap, menar han.

– Det här är något som i hög grad kommer att ske i olika typer av nätverk, och som handlare vill man finnas med i det sammanhang där det finns många kunder – men också hamna högt upp på listan när kunderna gör en röststyrd sökning.

En av poängerna för kunden med röststyrd shopping är som bekant att det ska vara enkelt, och därmed är det ännu viktigare än på webben att man finns med bland toppresultaten.

– Eller allra helst högst upp. Det går i och för sig att få informationen skickad till mobilen, för att titta vidare och slutföra köpet där – men de där topplaceringarna är ytterst värdefulla.

Fler språk kommer
Än så länge är det svårt att få assistenterna att vara särskilt behjälpliga om man inte pratar engelska, men det lär vara på väg att ändras. Enligt Gartner har teknikföretagen ”inte råd” att utelämna en så viktig marknad som Norden, och menar därför att de på sikt kommer att lokalanpassa rösttjänsterna.8

– Google har ju redan utvecklat taligenkänning på en rad olika språk, bland annat svenska, och de har en tydlig ambition att göra ”allt tillgängligt för alla”. Det är rimligt att deras röststyrda tjänster börjar fungera på ett antal språk inom kort, inklusive svenska. Amazon lär prioritera utvecklingen av nya språk mot sina viktigaste shoppingmarknader, säger Mathias Johansson.

Foto: Coop


1 Källa: Gartner
2 Källa Businesswire
3 Apple
Källa Handelstrender
5 Röststyrd assistent fixar inköpslistan (Telia)
6 Coop
7 Källa: Röststyrd shopping på frammarsch (Sydsvenskan)
8 Källa: Computer Sweden