Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail
  • Startpage
  • Telia företag – lösningar för era behov
  • Trender & Nytta
  • 2018
  • Februari
  • Smarta leveranser hett konkurrensmedel
  • Startpage
  • ...
  • Smarta leveranser hett konkurrensmedel

Smarta leveranser hett konkurrensmedel

Publicerad: 2018-02-20 15:36

Det råder tuff konkurrens inom handeln och generösa köpvillkor har blivit en viktig konkurrensfaktor. Kan smarta leveranser vara det vinnande knepet?

En framgångsfaktor just nu inom handel är att erbjuda en god valfrihet när det gäller leveransmetoder. Nu dyker det upp innovativa varianter på olika håll.

Modekedjan Zara är ett exempel på nytänkande kring leveranser. De prövar ett system för självbetjäning med click-and-collect, det vill säga när kunden har beställt online men hämtar upp varorna i en av kedjans butiker.

Just detta är givetvis inte särskilt innovativt, funktionen finns redan nu hos många svenska kedjor. Men i en Zara-butik i spanska Coruna, där kedjans ägare har sitt huvudkontor, testar man nu en automatisk anläggning som kan hantera upp till 4 000 paket. Systemet ska också vara försett med självlärande funktioner, så att servicen efter hand kan bli allt smartare.1

Hemleverans av butiksköp
Den amerikanska lågpriskedjan Target har utvecklat ett nytt butiksformat med mindre butiker, som de snabbt ska etablera på många håll. En av dessa butiker öppnade nyligen vid Herald Square på Manhattan, och har även de goda möjligheter att hämta varor som beställs online.

Det intressanta här är dock att de även har satsat på bra service när det gäller det rakt motsatta förfarandet: de erbjuder kunderna snabb hemleverans av de varor som köpts i butiken. Enligt deras tester visar det sig att de kunder som använder den tjänsten handlar fyra gånger så mycket som andra kunder när de är i butiken.2

Snabba leveranser i Nederländerna
I Nederländerna hittar vi andra exempel på leveranssatsningar, bland annat den stora kedjan

Albert Heijn som testar sin tjänst Rappie i Rotterdam. Med Rappie beställs varorna via en app och levereras inom två timmar.

Även Picnic har sin verksamhet i Nederländerna, och de levererar kundernas beställda matvaror utan kostnad från en distributionscentral med elbilar. De har inga fysiska butiker, utan allt hanteras via elbilarna som kör förutbestämda rutter på fasta tider.3

Förarlöst pizzabud
Pizza Hut och Toyota har inlett ett samarbete för att utforska möjligheterna med förarlösa pizza-leveranser. Konceptbilen heter e-Palette och visades för första gången under elektronikmässan CES i Las Vegas i början av 2018.

Deras samarbete ska också fokusera på att förbättra de befintliga leveransmetoderna, och nu testas en lösning med teknik som samlar in data kring dagens leveranser. Enligt Pizza Hut och Toyota ska det gå att optimera flödet genom att analysera data om rutter och förarnas beteende. 4

Rullande livsmedelsbutik
Självkörande bilar som leveransfordon är förstås en lockande tanke, och något som det nya företaget Robomart har tagit fasta på. En ”Robomart” kommer att vara en självkörande livsmedelsbutik och när en kund vill handla skickas den bil som befinner sig närmast dit. Betalningen sköts också automatiskt genom att systemet känner av vad kunden plockar, så bilen kan vara helt obemannad.

Även denna bil premiärvisades på CES 2018, och nästa steg förväntas vara att de ska börja testköra med Robomart i Kalifornien.5


Källor
1 Handelstrender
2 Handelstrender
3 Handelstrender
4 Handelstrender
5 Springwise

Läs mer
Personliga shoppingrad av chatbot
Nya insikter om Nordens e-handel

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen