Kombitjänster för ett smartare vardagsresande

MaaS är en ny förkortning som vi lär höra talas om allt mer. Det står för ”Mobility as a Service”, det vill säga mobilitet som tjänst – där en leverantör erbjuder en helhetslösning för våra individuella transportbehov, med allt från kollektivtrafik och taxi till bilpooler och hyrcyklar.

I början av 2017 lanserades appen Whim i Helsingfors, där kollektivtrafikmyndigheten erbjuder realtidsinformation om alla de tillgängliga trafikslag som passar personens aktuella position och behov. Det innefattar bland annat regionaltåg, buss, tunnelbana, taxi och stadscyklar. Hela resan planeras i appen, där man också kan betala för samtliga delsträckor – även om det är olika reseoperatörer inblandade.

Användaren kan förstås se vilka hållplatser som finns i närheten, vilka transportalternativ som finns där och när de avgår. Reseplaneraren visar till och med hur många stadscyklar som finns tillgängliga på varje station i realtid och anger dessutom när det går snabbare att cykla än att åka kollektivtrafik på den valda rutten.1

Fast pris för hela behovet
Whim är ett exempel på MaaS – Mobility as a Service – som är ett användarcentrerat sätt att erbjuda persontransporter i framför allt storstäder. 

Det går även att ta lösningen ett steg längre och erbjuda användaren ett fast pris för alla olika mobilitetsbehov som finns i vardagen. Detta är även tanken bakom Ubigo, som för ett par år sedan testades i en pilotverksamhet i Göteborgsregionen. Utgångspunkten var att göra vardagen lättare för storstadshushåll och främja hållbara städer genom att erbjuda en enkel, flexibel och tillförlitlig prisvärd tjänst som ett alternativ till bilägandet.2

I mars 2018 lanseras Ubigo i liten skala i Stockholm, där kollektivtrafikutbudet kommer att vara en integrerad del av den paketerade resetjänsten tillsammans med bilpool, hyrbil, taxi och cyklar och på sikt eventuellt fler deltjänster.3

– Den som äger en bil har en slags mobilitetsförsäkring, det vill säga det finns alltid en tillgänglig transportlösning. Utmaningen har varit att ta fram en lösning som ersätter detta. Det handlar om att erbjuda ett enkelt vardagsresande, säger Hans Arby, vd på Ubigo.

Säkra molntjänster är grunden
Med Ubigo kommer ett antal Stockholmshushåll ges möjligheten att abonnera på mobilitet, där allt resande utgår från en enda app och alla kostnader samlas på en faktura.

– I grund och botten ger vi individen tillgång till en massa resurser i molnet. I dagens läge är det naturligt att låta telefonen vara gränssnitt mot tjänsten, men det kan mycket väl ändras framöver. Om fem år kanske det är en annan teknik som används för att skaffa information och identifiera sig. Det är den ständiga uppkopplingen och säkra molntjänster som är grunden, och viktigare än det man har i handen för den här typen av tjänster. 

En MaaS-tjänst av det här slaget kan, enligt Hans Arby, ses som ett vardagsresandets svar på charterbolaget.

 – Där är det någon handlar upp och paketerar flyg, hotellrum, grisfest med mera och tar ansvar för helheten. I Ubigos fall tecknas ett gemensamt hushållsabonnemang med en fast månadskostnad där man kan välja hur många kollektivtrafikdygn och timmar med bil man behöver, säger han och fortsätter:

– Det blir ett digitalt klippkort där man kan samla på sig enheter i en pott om man inte gjort av med allt när en period tar slut. Om det tar slut, eller man behöver lägga till annat under månaden är det lätt att köpa till, och då samlas förstås allt på en enda faktura för att göra det lätthanterligt och överskådligt för användaren.  

Nytta för leverantörer
Förenkling är en av de främsta vinsterna för användaren av en MaaS-tjänst, menar Hans Arby. 

– Framför allt för att man slipper de besvär som kan hänga ihop med bilägandet. Leverantörerna av resetjänster kan också ha nytta av lösningen, till exempel genom att kunna konvertera bilägare till hyrbilskunder, säger han och avslutar:

– Men de kanske största nyttoeffekterna kommer att märkas i samhället i stort: ett minskat bilägande kommer att påverka sådant som trängselproblem, brist på parkeringsplatser och koldioxidutsläpp.

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå

1 Källa: ”Smarta städer för hållbara samhällen”, https://www.telia.se/foretag/storreforetag/rapporter/smarta-staden-rapport
2 Källa: https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/content/resource/files/udi_slutrapport_bfas_gosmart_final.pdf
3 Källa: http://ubigo.se/uncategorized/ubigo-lanseras-i-stockholm-i-mars/ 

 

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G add addressbook-plus addressbook ADSL-plug alert-circle alert-triangle arrow_down arrow_left arrow_right arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-check document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-pen-user document-pen document-PNG document-PPT document-XLS document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router RSS scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal SIM-card skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smart-watch smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle TV upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out