Kombitjänster för ett smartare vardagsresande

MaaS är en ny förkortning som vi lär höra talas om allt mer. Det står för ”Mobility as a Service”, det vill säga mobilitet som tjänst – där en leverantör erbjuder en helhetslösning för våra individuella transportbehov, med allt från kollektivtrafik och taxi till bilpooler och hyrcyklar.

I början av 2017 lanserades appen Whim i Helsingfors, där kollektivtrafikmyndigheten erbjuder realtidsinformation om alla de tillgängliga trafikslag som passar personens aktuella position och behov. Det innefattar bland annat regionaltåg, buss, tunnelbana, taxi och stadscyklar. Hela resan planeras i appen, där man också kan betala för samtliga delsträckor – även om det är olika reseoperatörer inblandade.

Användaren kan förstås se vilka hållplatser som finns i närheten, vilka transportalternativ som finns där och när de avgår. Reseplaneraren visar till och med hur många stadscyklar som finns tillgängliga på varje station i realtid och anger dessutom när det går snabbare att cykla än att åka kollektivtrafik på den valda rutten.1

Fast pris för hela behovet
Whim är ett exempel på MaaS – Mobility as a Service – som är ett användarcentrerat sätt att erbjuda persontransporter i framför allt storstäder. 

Det går även att ta lösningen ett steg längre och erbjuda användaren ett fast pris för alla olika mobilitetsbehov som finns i vardagen. Detta är även tanken bakom Ubigo, som för ett par år sedan testades i en pilotverksamhet i Göteborgsregionen. Utgångspunkten var att göra vardagen lättare för storstadshushåll och främja hållbara städer genom att erbjuda en enkel, flexibel och tillförlitlig prisvärd tjänst som ett alternativ till bilägandet.2

I mars 2018 lanseras Ubigo i liten skala i Stockholm, där kollektivtrafikutbudet kommer att vara en integrerad del av den paketerade resetjänsten tillsammans med bilpool, hyrbil, taxi och cyklar och på sikt eventuellt fler deltjänster.3

– Den som äger en bil har en slags mobilitetsförsäkring, det vill säga det finns alltid en tillgänglig transportlösning. Utmaningen har varit att ta fram en lösning som ersätter detta. Det handlar om att erbjuda ett enkelt vardagsresande, säger Hans Arby, vd på Ubigo.

Säkra molntjänster är grunden
Med Ubigo kommer ett antal Stockholmshushåll ges möjligheten att abonnera på mobilitet, där allt resande utgår från en enda app och alla kostnader samlas på en faktura.

– I grund och botten ger vi individen tillgång till en massa resurser i molnet. I dagens läge är det naturligt att låta telefonen vara gränssnitt mot tjänsten, men det kan mycket väl ändras framöver. Om fem år kanske det är en annan teknik som används för att skaffa information och identifiera sig. Det är den ständiga uppkopplingen och säkra molntjänster som är grunden, och viktigare än det man har i handen för den här typen av tjänster. 

En MaaS-tjänst av det här slaget kan, enligt Hans Arby, ses som ett vardagsresandets svar på charterbolaget.

 – Där är det någon handlar upp och paketerar flyg, hotellrum, grisfest med mera och tar ansvar för helheten. I Ubigos fall tecknas ett gemensamt hushållsabonnemang med en fast månadskostnad där man kan välja hur många kollektivtrafikdygn och timmar med bil man behöver, säger han och fortsätter:

– Det blir ett digitalt klippkort där man kan samla på sig enheter i en pott om man inte gjort av med allt när en period tar slut. Om det tar slut, eller man behöver lägga till annat under månaden är det lätt att köpa till, och då samlas förstås allt på en enda faktura för att göra det lätthanterligt och överskådligt för användaren.  

Nytta för leverantörer
Förenkling är en av de främsta vinsterna för användaren av en MaaS-tjänst, menar Hans Arby. 

– Framför allt för att man slipper de besvär som kan hänga ihop med bilägandet. Leverantörerna av resetjänster kan också ha nytta av lösningen, till exempel genom att kunna konvertera bilägare till hyrbilskunder, säger han och avslutar:

– Men de kanske största nyttoeffekterna kommer att märkas i samhället i stort: ett minskat bilägande kommer att påverka sådant som trängselproblem, brist på parkeringsplatser och koldioxidutsläpp.

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå

1 Källa: ”Smarta städer för hållbara samhällen”, https://www.telia.se/foretag/storreforetag/rapporter/smarta-staden-rapport
2 Källa: https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/content/resource/files/udi_slutrapport_bfas_gosmart_final.pdf
3 Källa: http://ubigo.se/uncategorized/ubigo-lanseras-i-stockholm-i-mars/