Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Online-handel med fysisk närvaro

Publicerad: 2017-10-24 13:26

Gränsen mellan e-handel och fysiska butiker börjar luckras upp allt mer – och det är något vi kommer att se fler exempel på framöver.

Lagom till julhandeln ska konceptet i-ShopMall att öppna i Skärholmen Centrum i södra Stockholm. Tanken är att skapa ett slags showroom för e-butiker och enskilda varumärken, så att kunderna kan se och ta på produkterna innan de slår till och handlar.

Det har redan visat sig att även fysiska aktörer – som har onlinetjänster – har visat intresse för att finnas på plats i i-ShopMall.1

– På sikt kommer alla behöva ha inslag av någon typ av showroom. Även fysiska butiker får börja tänka i de här banorna, för kunderna förväntar sig att se hela sortimentet, även när ytan är begränsad i butiken. Digital teknik och ”ändlösa digitala gångar” gör att butikerna kan bli sina egna showrooms, säger Anders Warma Faring, grundare av den digitala publikationen Handelstrender.

Mobilen i hela köpresan
Han ser det primära syftet med att den nya typen av showroom att förstärka varumärket och kundlojaliteten. Det blir också ett sätt att skapa förtroende hos kunden.

– Utvecklingen hänger även ihop med den nya köpresan, där allt går mot digitalisering och mobilitet. Kundens köpresa pågår ständigt med mobilen som den nya följeslagaren och rådgivaren, säger han och fortsätter:

– En effekt för fysiska butiker blir att de kommer att behöva fokusera mer på upplevelser och mindre på att ha allt på hyllorna. Det finns inga undantag, även dagligvarubutiker kommer att gå åt det hållet.

Som ett exempel på vart vi är på väg nämner han den amerikanska kedjan Nordstrom som har öppnat en butik helt utan varor. Där erbjuder man istället stylister, rådgivning och evenemang. Butiken fungerar också som utlämningsställe för varor som är köpta online.

VR vid bilköp
Ett annat exempel på hur man kan stödja fysisk handel med digitala verktyg är Audis användning av Virtual Reality-tjänster (VR), något som inledningsvis kan upplevas hos återförsäljaren i Halmstad. Med hjälp av VR-glasögon kan kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil in i minsta detalj, inklusive vissa tillval som i vanliga fall bara kan testas under en verklig provkörning.2

– I nuläget kan VR endast vara intressant i samband med ett ytterst begränsat antal produkter. Det handlar mer om att positionera sig som ett varumärke i framkant och, återigen, om att erbjuda upplevelser, säger Anders Warma Faring.

Han konstaterar samtidigt att den kinesiska e-handelsjätten Alibaba är en av de aktörer som satsar för fullt på att utveckla tekniken. Via deras lösning kan kunden åka runt på shoppingrunda i olika världsmetropoler.

– Jag tycker att AR (Augmented Reality) ligger närmare till hands att prata om. Apples satsning på tekniken i sina nya telefoner borgar för att utvecklingen kommer gå ännu fortare framöver. Där har kunden tekniken med sig och behöver ingen extra utrustning. Några som satsar stort på tekniken är till exempel Ikea och Toys”R”Us.

Tips! Mer om Ikeas satsning på AR kan du läsa om här.

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå

Källor
1 Handelstrender.se
2 Handelstrender.se

Läs också
Detta tycker konsumenter om ny teknik
Dynamiska priser kan minska matsvinn
Nu börjar AR bli verklighet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton