7 Ted Talks som gör dig bättre på ditt jobb

Komprimerad kunskap från skickliga talare – det är vad Ted Talks erbjuder. Här är några som är extra matnyttiga i jobbsammanhang – oavsett vad du jobbar med.

I drygt 30 år har organisationen TED satsat på att sprida idéer inom en rad områden, inte minst genom sina högst 18 minuter långa Ted Talks. Sedan 2006 har dessa Ted Talks varit tillgängliga som videor – och många av dem har blivit virala succéer. Här har vi samlat några av godbitarna som du kan ha nytta av på jobbet (och antagligen på fritiden också).

Lär dig att konversera med vem som helst
Malavika Varadan: 7 Ways to Make a Conversation With Anyone
Vi är mer eller mindre bra på att konversera med nya människor. I den digitala transformationen blir denna förmåga allt viktigare eftersom maskiner successivt tar över allt fler arbetsuppgifter som inte kräver mellanmänskliga kontakter. Det här är givetvis en förmåga som – precis som alla andra – går att träna, och Malika Varadans sju punkter utgör tillsammans en fantastisk verktygslåda att kunna ta till när samtalet är lite trögt eller känns svårstartat.

Aldrig mer ett onödigt möte
David Grady: How to save the world (or at least yourself) from bad meetings
Ett ämne som det verkar finnas anledning att återkomma till – om och om igen: icke-produktiva jobbmöten. Dessa tidstjuvar är enligt David Grady något av en global epidemi och han lanserar i sitt Ted Talk konceptet MAS – Mindless Accept Syndrome. Det vill säga att det inte enbart handlar om att mötesledare kunde vara bättre (jodå, där finns det mycket att göra), utan att vi alla måste hantera detta syndrom som innebär att vi reflexmässigt tackar ja till möten utan att ta ställning till om det är en vettig prioritering av vår dyrbara tid.

Därför ska du visa dig sårbar
Brené Brown: The power of vulnerability
Brené Brown talar fängslande och med humor om vikten av att ha modet att vara sårbar. Hennes resonemang är generellt, men tankarna kan lätt appliceras på jobbsammanhang: en sida av att våga visa sig sårbar på jobbet – det vill säga att trycka ner reflexen att enbart visa upp våra starka sidor för andra – är att man då på riktigt kan stå för sina åsikter och idéer. Något som i sin tur är en förutsättning för kreativitet och innovation. Hennes framträdande ligger på fjärde plats på topplistan över mest sedda Ted talks, med över 31 miljoner (!) visningar.

Få folk att vilja lyssna på dig
Julian Treasure: How to speak so that people want to listen
Han inleder överraskande negativt, med en lista över sju ”dödssynder” som ska undvikas när man vill att en person ska lyssna på det man har att säga. Men snabbt går Julian Treasure över till en positiv ton och presenterar bland annat fyra hörnstenar som gör att andra tycker att man är lätt att lyssna på. Hans framträdande är enkelt, konkret och – just lättlyssnat. Ja, han kan konsten som han lär ut.

Knepen för att motivera medarbetare
Dan Pink: The puzzle of motivation
Vad är det som motiverar oss att utföra våra arbetsuppgifter på bästa sätt? Dan Pink ifrågasätter, för att inte säga förkastar, den traditionella synen på belöningar. Yttre faktorer som högre lön, fler semesterdagar etcetera kan i vissa lägen göra mer skada än nytta för motivationen, menar han. Istället är det sådant som passion, självständighet och egen kontroll hos den enskilda medarbetaren som dagens ledare måste försöka ta fasta på.

Varför du ska skippa småpratet
Kalina Silverman: How To Skip the Small Talk and Connect With Anyone
Går det att hoppa över kallpratet och direkt börja prata väsentligheter med vem som helst som man träffar för första gången? Kalina Silverman testade och upptäckte snabbt att det går alldeles utmärkt – och att det uppstår fantastiska samtal om sådant som verkligen var meningsfullt i livet. Läs mer om hennes koncept: ”Big Talk”.

Rafflande hjärnkunskap
Lara Boyd: After watching this, your brain will not be the same
Lara Boyd har studerat hur våra hjärnor fungerar när vi ska lära oss något nytt eller återfå förlorade förmågor, som efter en stroke. Det visar sig att det finns olika samverkande utvecklingsmönster, bland annat genom att ett visst område blir ”starkare” och att olika områden samverkar i högre utsträckning. Det finns visserligen stora individuella variationer, men en sak är otvetydigt gemensam för alla: det går att träna hjärnan!

+ Ett bonustips:

Nilofer Merchant: Got a meeting? Take a walk?
Ett tre minuter långt brandtal om ett enkelt och konkret sätt att förebygga vår tids stora hälsoproblem: allt stillasittande. Gående möten, walk-and-talk, är hennes recept. Bra för kroppen, men även för utanför-boxen-tänkande – frisk luft ger friska tankar. Inget nytt för de flesta, men väl värt att påminna om.

Foto: Ted.com / Kalina Silverman

Läs också
Rörlig bild kan öka samverkan
Chattbotar lär ut främmande språk
Enkla knep för bättre jobb på distans