Röststyrd assistent fixar inköpslistan

Röststyrning är något som spås slå igenom inom den närmsta framtiden. En digital inköpsassistent är ett av exemplen på hur röststyrning kan användas.

Det har redan tidigare kommit innovationer som ska göra det snabbare att fylla på förråden där hemma. Amazons Dash-knapp är en av dem; ett tryck räcker för att skicka iväg en beställning av till exempel tvättmedel eller blöjor.1 En annan är den konkurrerande knappen Kwik.2

Nu finns också den digitala röststyrda assistenten Hiku,3 som används av företag som Amazon, Walmart och Peapod. Den kan liknas vid en smart kylskåpsmagnet som man kan berätta sina inköpsbehov för. Man talar alltså helt enkelt om vad som ska skrivas upp på listan och inspelningen skickas till en app, allt transkriberas och adderas till en aktuell inköpslista.

Hiku har testats av franska butiker och nu har turen kommit till Nederländerna. Landets största dagligvarukedja, Albert Heijn, har inlett ett test genom att låta ett hundratal kunder använda Hiku i sina hem.4

Enligt Albert Heijn är det många som använder sig av inköpslistor, men med vissa problem på vägen: det är inte ovanligt att man glömmer att notera varor som är slut – eller så glömmer man helt enkelt listan hemma.

Uppdaterar i realtid
Inköpslistan som genereras av Hiku-appen kan man titta på i mobilen när man handlar i butiken, och listorna uppdateras i realtid. Om någon fyller på med önskemål där hemma så dyker de direkt upp på listan. Och om någon i familjen spontant springer in i affären och handlar några varor så kan listan uppdateras direkt – så att ni inte behöver stå med dubbla uppsättningar av varorna.

Albert Heijn testar också en annan funktion i systemet, nämligen att låta kunderna överföra listan som en beställning i kedjans e-butik.

Inspelningarna sparas i Hiku-appen, så om systemet missförstod eller hade svårt att tolka något av inköpsönskemålen så går det att spela upp det igen. Det går också att använda Hiku-dosan för att scanna in koder direkt från de produkter som börjar ta slut.

Prisjämförelser i appen
Nästa steg som finns med i planeringen av tjänsten är att lägga till en funktion som gör att appen automatiskt gör prisjämförelser – det vill säga att den inte är knuten till en viss butik, utan kan informera om var det är billigast och sedan hantera en beställning direkt i appen.

Därefter, lite mer visionärt, kan man tänka sig att tjänsten kompletteras med artificiell intelligens, så att inköpslistan fylls på av sig själv. Och att den lär sig med tiden så att den successivt blir allt bättre på att pricka in behoven. Priset är för tillfället 49 USD.

Foto: Hiku.us

Källa

1Knappen som handlar åt dig
2techcrunch.com
3hiku.us
4handelstrender.se

Läs också
Webrooming ersätter showrooming
AI vässar e-handeln
Många fördelar med wifi i butiker