Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Feedback via mejl? Tänk på det här!

Publicerad: 2017-01-17 09:59 | Taggar: Kategorier:

Det gäller att hålla en extra positiv ton i mejlkommunikation, eftersom texten i mejl lätt tolkas som mer negativ än vad avsändaren tänkt sig. Det är förstås extra viktigt om man ska ge kritisk feedback till medarbetare via mejl.

Vid samtal i verkliga livet används alltid fler nyanser än i ett mejl, eftersom röstens tonfall förstärker orden som sägs. Dessutom finns det utrymme för dialog – avsändaren försäkra sig om att mottagaren har uppfattat budskapet rätt.

Därför gäller det att vara extra noga med tonen i mejl, så att man är tydlig men samtidigt inte riskerar att uppfattas mer negativ än vad som var tänkt. Ett mejl som var menat att vara positivt tolkas nämligen ofta som neutralt, och det neutrala tolkas i sin tur som negativt.

Innehåller mejlet feedback som är kritisk eller på något sätt negativ är det därför extra viktigt hur texten är formulerad, så att inte mottagaren förstorar det negativa. Några tips på hur man kan göra:

• Inled mejlet med någon form av uppskattande kommentar – kanske helt enkelt genom att tacka för något som hen har levererat eller presterat nyligen.

• Ge tydliga förslag på vilka förändringar som skulle kunna vara aktuella, istället för att bara konstatera att det inte blivit tillräckligt bra.

• Undvik däremot att ge direkta uppmaningar. Använd inte en ”gör så här”-ton, utan snarare ”kan du…?”-formuleringar.

• Se till att få in ordet ”än” någonstans, till exempel i en formulering, som: ”Presentationen är inte som jag förväntat mig än”. Det ger associationer till utveckling, snarare än misslyckande.

Källa

Läs också:
Tre knep för smartare möten
10 TED-talks du absolut inte får missa
Bli glömd på Google

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
Toggla chat
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton