Nya spelregler med digital transformation

Den digitala transformationen påverkar oss alla. Dagens företag måste hantera såväl möjligheter som utmaningar på rätt sätt för att behålla sin konkurrenskraft. Det gäller allt från processer och affärslogik till arbetssätt och kundhantering.

Digital transformation handlar om mer än teknik. Den tekniska utvecklingen är förvisso både möjliggörare och pådrivare, men effekterna av utvecklingen påverkar stora delar av de flesta företags erbjudanden och verksamhetsmodeller.

De företag som strävar efter att bli digitala ledare behöver anpassa sig till en ny affärslogik för att kunna utforska nya digitala värdeerbjudanden och verksamhetsmodeller. Genom digital transformation blir de i allt större utsträckning digitala tjänsteföretag, där tekniken är en motor för hela verksamheten.

Från produkt till tjänst
En av de konkreta förändringarna är att många fysiska produkter börjar säljas som tjänster, alternativt kompletteras med tjänsteerbjudanden. Nya prissättningsmodeller kan utvecklas när produkter kopplas upp – exempelvis genom att sätta pris per drifttimme, att teckna serviceavtal eller att addera tilläggstjänster.

I praktiken kan det innebära att man istället för att köpa en kopiator så tecknar man ett avtal om tjänsten att dra kopior och göra utskrifter. Eller att man gör som på Amsterdams flygplats Schiphol, där de anlitar Philips för att leverera ljus som tjänst – istället för att investera i fysiska lampor.

Upplevelsen i fokus
En av de nya utmaningarna är att möta förväntningarna från den generation konsumenter som ständigt är uppkopplade. Kundernas förväntningar på snabbhet, flexibilitet, individanpassning och tillgänglighet har ökat – vilket i sin tur har gjort det svårare att skapa en bra kundupplevelse. Och kundupplevelsen har visat sig vara en allt viktigare faktor för huruvida någon förblir en lojal kund eller ej.

Ett tydligt fenomen är att kundernas förväntningar sprider sig från ett område till ett annat. Kunderna förväntar sig exempelvis samma upplevelse när de är inne på ett stort varuhus som när de beställer en körning med Uber; samma enkla och smidiga hantering.1

Därmed inte sagt att digitaliseringen enbart har gjort livet svårare för företagen; den har också medfört nya möjligheter att skapa nöjda kunder som återkommer och – i bästa fall – rekommenderar företagets tjänster eller produkter till andra.2

Förflyttning mot värdenätverk
Betydelsen av de traditionella värdekedjorna som dagens verksamheter bygger på förändras också när verksamheter utvecklar nya tjänster tillsammans med kunder och partner i värdenätverk. Värdenätverket är ett samspel mellan digitala ledare, startup-bolag, kunder och it-företag.

För företag blir det allt viktigare att kunna integrera sina erbjudanden flexibelt i värdenätverket för att vinna hävstångseffekter ur de skalfördelar och kompletterande resurser som erbjuds av andra aktörer.

Nya arbetssätt
En del av att anpassa verksamheten till en digital affärslogik innebär att man skapar processer och förutsättningar för ständig förändring. Det gäller även arbetsplatsen.

En ökad mobilitet är en grundläggande effekt av den digitala transformationen, och den påverkar sannolikt verksamheten på flera sätt – i allt från strukturer och system till processer, arbetssätt och arbetsmiljö. Medarbetare kan erbjudas mer flexibla arbetssätt, vilket framöver kommer att bli en allt viktigare konkurrensfaktor för företag som vill attrahera nya talanger.3

Nya digitala verktyg kan också förstärka verksamhetsmodellen; genom automatisering och uppkoppling av produktionen ökar både kvalitet och produktivitet.

Kundmöten över kanalgränser
I själva kundmötet sker det ett fokusskifte från kanaler till en optimerad kundupplevelse – tvärs över alla kanaler och genom hela kundresan, från butik till kundservice och online-kontakter. Inom bransch efter bransch suddas gränserna ut mellan fysiska och digitala kanaler.

Avgörande för att lyckas är förmågan att skapa sammanhängande upplevelser där digitala och fysiska möten integreras sömlöst, med innehåll och budskap anpassade till kundens behov.

Läs mer i rapporten om Digital transformation – en ny affärslogik för svenska företag och organisationer.

Källor:
1Läs mer här.
2Läs mer här.
3Läs mer här.

 

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G add addressbook-plus addressbook ADSL-plug alert-circle alert-triangle arrow_down arrow_left arrow_right arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-check document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-pen-user document-pen document-PNG document-PPT document-XLS document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router RSS scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal SIM-card skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smart-watch smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle TV upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out