Konstgjord intelligens och verklighet

Nya former av såväl intelligens som verklighet har länge lockat innovatörer. Nu är teknikerna AI, VR och AR mogna för att kunna göra nytta. Här går vi igenom dem.

AI ser vi redan nu i digitala assistenter och självkörande bilar, VR-teknik testas i shoppingsammanhang och AR finns i form av smarta glasögon som ger bäraren visuell tillgång till kompletterande information.

Här berättar vi om de nya teknikerna som är i ropet just nu – och som sägs bli än viktigare i framtiden:

AI – tänkande maskiner
Artificiell intelligens (AI) har funnits med länge i teknikutvecklingen. Nu har det gått 20 år sedan schackmästaren Garry Kasparov blev besegrad av en maskinmotståndare, alltså en ”tänkande” schackdator.

Grundläggande AI bygger på att man lär en maskin att tolka text, tal eller förändringar (som ett nytt schackdrag) för att sedan utföra något som liknar mänskligt beteende.

Den mer utvecklade formen av AI, som gjort att det finns ett växande intresse att införliva det i olika applikationer, innebär att maskinen har en inbyggd ”deep learning”-förmåga. Den kan alltså på egen hand lära sig nya beteenden genom komplexa analyser – på ett sätt som liknar hur neuronerna i den mänskliga hjärnan arbetar.

Även 2016 var det en spelframgång som blev en milstolpe inom AI, när den regerande världsmästaren i det komplexa brädspelet Go besegrades av mjukvaran AlphaGo.1 AlphaGo har utvecklats av Googles AI-företag Deep mind, och Googles nya motto är nu ”AI first”.2

Men AI har betydligt fler användningsområden än i speldatorer, till exempel:

• Tekniken i självkörande bilar bygger på AI, åtminstone när det gäller analyser av data från kameror och radarsystem samt förmågan att fatta blixtsnabba beslut i oväntade situationer.

• I mobilen kan en digital assistent med artificiell intelligens använda såväl den egna informationen (e-post, kalendrar etc.) som informationen på internet för att hjälpa användaren.

• Många kundtjänstärenden kan hanteras på maskinell väg, ofta med minst lika god service som av en mänsklig medarbetare. Hotell, köpcentrum och banker är några exempel där AI-applikationer används i kundkontakter.3

VR – verkligt, fast inte på riktigt
Virtuell verklighet (VR, virtual reality) upplevs vanligtvis med speciella glasögon eller hjälmar. Tekniken används för att ge en illusion av en verklig omgivning, och användaren kan interagera med denna illusion.

Den tekniska lösningen kan sägas vara förhållandevis enkel: med två separata bilder (rörliga) luras hjärnan att se djup och tredimensionalitet. Huvudets rörelser registreras av VR-utrustningen så att man upplever att man rör sig i det virtuella rummet. Svenska Tobii är ett av de bolag som arbetar med att förfina tekniken så att det istället är ögonrörelser som styr upplevelsen.4

VR-tekniken användes tidigt i flygsimulatorer som en billig och säker träning för jaktplanspiloter. Den har anammats av spelindustrin, och nu dyker det upp applikationer inom vitt skilda områden:

• E-handelsbjässar som Ebay, Alibaba och Asos testar VR-teknik i shoppingsammanhang. Tommy Hilfiger har satsat på att erbjuda kunderna en VR-upplevelse i sina flaggskeppsbutiker. Läs mer här.

Dagens Nyheter satsar på VR-berättande och har inlett ett samarbete med Google.

• Schweiziska Mindmaze utvecklar VR-stöd för träning av stroke-patienter som i många fall tappat kontrollen över vissa kroppsdelar. Med VR-utrustning ska hjärnan luras att tro att man kan röra till exempel en icke-kontrollerad hand.5

• Precis som i fallet med jaktplanspiloterna kan VR användas för utbildning i olika specialistyrken, och hittills har det använts för att träna bland annat militärer, gruvarbetare, kirurger och brandmän.6

AR – lite mer än verkligheten
AR står för Augmented Reality, vilket kan översättas som förstärkt eller förhöjd verklighet. Tekniken innebär att människans sinnesintryck kombineras med datorgenererade intryck i realtid. Den fysiska yttervärlden förstärks alltså av de virtuella inslagen. Under 2016 var Pokémon Go den överlägsen mest spridda applikationen med AR-inslag.

Smarta glasögon är ett exempel på hur AR kan användas för att göra nytta i praktiken. Några exempel:

Specialister inom bland annat tekniskt underhåll och service kan använda glasögonen för att få kompletterande information men ändå ha händerna fria.

En person med autism har svårt att läsa av andra människor i sociala samspel. Forskare har arbetat med en applikation som bland annat ska kunna presentera tolkningar av ansiktsuttryck i realtid.7

På sjukhus kan smarta glasögon användas för beslutsstöd i kritiska situationer. En läkare kan till exempel få upp information från patienternas övervakning av puls, blodtryck och syremättnad i glasögonen.8

Källor:
1Läs mer här
2Källa
3Läs mer här
4Källa
5Källa
6Källa
7Läs mer här
8Läs mer här

Läs också
Spaning: Här används framtidens teknik
Snart ber prylarna själv om service
Polisen testar ansiktsigenkänning
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G add addressbook-plus addressbook ADSL-plug alert-circle alert-triangle arrow_down arrow_left arrow_right arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-check document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-pen-user document-pen document-PNG document-PPT document-XLS document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router RSS scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal SIM-card skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle TV upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out