Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Rullande butiker utan personal

Publicerad: 2017-08-15 13:55

Dygnet-runt-öppna butiker, det finns redan. Och obemannade affärer. Likaså försäljningsställen som kan flyttas runt. Nu testar startupbolaget Wheelys ett butikskoncept där de kombinerar allt detta.

När Wheelys grundades för ett par år sedan var inriktningen cykelkaféer. En entreprenör kunde köpa ett färdigt kafépaket för några tusen dollar och ge sig ut på cykeln för att leta fikasugna kunder. Det visade sig vara ett lyckat koncept, och man har hittills sålt omkring 800 minikaféer som är spridda över 75 länder.

Det mobila tänket tar de nu vidare med de små butikerna Wheelys 247 som har ”ett klassiskt 7Eleven-utbud”¹, vilket i praktiken är bland annat färdigrätter, dagligvaror och godis. Butikerna ser ut som ett slags futuristiska husvagnar med glasväggar och kan alltså flyttas runt, till exempel för att fånga upp kunder kring ett stort evenemang – ungefär som en food truck. Med två stora skillnader: Wheelys butiker är nämligen ständigt öppna och dessutom obemannade.

För att kunna handla – ja, för att ens komma in i butiken – krävs det att man har Wheelys app. Väl inne är det också appen som används för att registrera köpen och ta hand om betalningen.

Halv-obemannat är framtiden
En stabil grund till det nya butikskonceptet fick Wheelys när de köpte Näraffär av Robert Ilijason, som har drivit motsvarande typ av affär i skånska Viken. Han tänker sig att tekniken inte minst kommer att kunna användas för att låta butikerna vara ”halv-obemannade”.

– Man har kvar relationen med sina kunder men utökar med längre öppettider utan personal, säger Robert Ilijason till Kollega.se.²

Han tror att kassapersonal kommer att försvinna i många butiker, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som att det behövs mindre personal totalt sett.

– I stället för att butiksmedarbetare tar betalt så hjälper de kunderna. Servicegraden kommer att höjas – det är framtiden!³

Tidigare än Amazon
Konceptet ger associationer till Amazon Go och deras testbutik i Seattle.4 Fast på sin webbplats konstaterar Wheelys att de minsann slog Amazon med över ett år och att Amazon försöker kopiera deras modell – men att e-handelsbjässen behöver lägga lite mer jobb på sina butiker för att komma i kapp.
 

Wheelys första butik är cirka 50 kvadratmeter stor och rullar sedan våren 2017 i Shanghai. Precis som i fallet med cykelkaféerna är en övergripande utgångspunkt att underlätta för entreprenörer att snabbt komma igång med en verksamhet.5 Wheelys jämför gärna sig själva med Uber i det avseendet.

Betalar med handen
I Sydkorea testas samtidigt ett helt annat sätt att ta betalt i obemannade butiker, nämligen med handen. Det gäller dock enbart för medarbetare inom företagsgruppen Lotte och i den 7Eleven-butik som ligger i deras fastighet Lotte World Tower (för övrigt den femte högsta byggnaden i världen).

Systemet som används heter HandPay och läser av handflatan för att identifiera kunden, som både checkar in och checkar ut på det sättet, förutsatt att man har registrerat sig i systemet.6
Foto: Wheelys

Källor:
1 Dagens Industri

2 Kollega.se

3 Kollega.se

4 The Guardian

5 Handelstrender

6 Handelstrender


Läs också
Webrooming ersätter showrooming

Ai vässar e-handeln

Många fördelar med wifi i butiker

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton