Micro moments som fångar kunden

Att möta kunden i exakt rätt ögonblick – med ett relevant budskap i rätt kanal – är avgörande. Kunden kan befinna sig hemma i sängen, på jobbet vid datorn eller på gatan två kvarter bort från butiken – i rätt micro moment är kunden mottaglig.

Dagens ständigt uppkopplade mobila tillvaro bäddar för nya slags köpresor där köpbeslut fattas hela tiden, överallt, triggat av en rad olika faktorer.

Gemensamt för köpbesluten är ofta att kunden upplever ett behov. Bara för att det går fort behöver det inte handla om oöverlagda impulsköp. Kanske hårtorken till slut gick sönder, eller hen befann sig på en främmande ort och blev sugen på en espresso.

De här ögonblicken kallas micro moments av Google, som hävdar att 65 procent av smartphone-användare som utför en sökning letar efter den mest relevanta informationen, oberoende av vem som tillhandahåller den.

Daniel Melkersson, vd och medgrundare av location marketing-bolaget PinMeTo, förklarar:

– Skillnaden mot förr är att vi numera tar våra beslut snabbare och att handeln flyttat in i mobilen. I dag sker 90 procent av köpbeslutet innan du går in i en affär. Mobiltelefonen har totalt förändrat vad vi förväntar oss av varumärken och delat upp hela konsumentresan i hundratals mikro-ögonblick i realtid.

Billigt men kunskapskrävande
Marknadsföring i digitala kanaler är billigt men kräver mycket kunskap för att bli bra, men också att man har resurser för att bygga relationer med de företag som driver kanalerna.

– Först måste du som handlare identifiera vilka digitala kanaler eller plattformar som dina kunder använder och varifrån din trafik kommer i dag, digitalt såväl som fysiskt.

Just karttjänster lyfter Daniel Melkersson fram som en generellt allt viktigare kanal.

– Platsdata är en nyckelfaktor i sammanhanget – man befinner sig ju alltid någonstans med sin mobil. Apple och Google vet att nästa stora annonsplattform är karttjänster, i lika hög grad som söktjänster.

Vad ska man då kommunicera?

– Lägg energin på att vara i det ögonblick då kunden ska fatta beslut om exempelvis köp av en ny teve. Tänk call to action – passa på att berätta varför man ska handla av er just nu, säger Daniel Melkersson och tillägger:

– I en digital miljö har man helt nya möjligheter att stå för budskap som att ”erbjudandet bara gäller i två timmar”, jämfört med print.
 

Läs också
Framtidens kundmöte
Öka din försäljning med mobilen
Välj rätt kanalstrategi

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G ADSL-plug RSS SIM-card TV add addressbook-plus addressbook alert-circle alert-triangle arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrow_down arrow_left arrow_right arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-PNG document-PPT document-XLS document-check document-pen-user document-pen document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smart-watch smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out