Digitala transformationens hörnstenar

Vad innebär den digitala transformationen egentligen i praktiken? I grund och botten handlar det om att förändra erbjudanden och verksamhetsmodeller. Två förändringsprocesser som innebär såväl utmaningar som möjligheter.

Nu har vi nått ett läge där de tekniska förutsättningarna finns för att ta steget vidare i den digitala transformationen. Det finns välutvecklade bredbandstjänster som gör att vi kan vara säkra på att kunna arbeta mobilt och ha tillgång till information och data via olika molntjänster. Det steg som därmed är möjligt att ta består av två olika delar: att förändra erbjudandet respektive verksamhetsmodellen.

När det gäller erbjudandet handlar förändringen om att revidera synen på vilket kundvärde man levererar. Ett borrföretag säljer inte borrar, de erbjuder kunden värdet av att kunna göra hål. Flygbolaget hanterar inte flygtrafik, de erbjuder en reseupplevelse.

– Det går inte längre att differentiera sig med sitt produktutbud, utan det gäller att kunna erbjuda en attraktiv tjänst eller upplevelse, säger Magnus Leonhardt, strategichef på Telias företagsaffär.

Utöka erbjudandet
Denna förändring innebär en varierande grad av utmaning. Ett väletablerat företag som identifierar sig med sitt produkterbjudande kan ha en längre resa framför sig än ett litet startup-företag. Då är det naturliga att börja med att utöka erbjudandet. Till exempel i form av uppkopplade bilar, där bilföretaget kan erbjuda något utöver värdet av att kunna transportera sig och sina saker – bland annat navigation, underhållning och surf i bilen.

Ett andra steg i denna förändring blir att omdefiniera erbjudandet och tillhandahålla innovativa tjänster. Ett exempel på detta är det svenska företaget Kry som erbjuder en ”vårdcentral på nätet” med läkarbesök via HD-video.

Verksamhetsmodell med konkurrenskraft
Även verksamhetsmodellen – processer, system, strukturer och arbetsmiljö – behöver förändras för att ett företag ska kunna ha maximal konkurrenskraft framöver.

– Cyklerna för att kunna ha ett erbjudande som är värdeskapande blir allt kortare, och det kommer inte finnas utrymme att agera förvaltande. Flexibilitet och korta beslutsvägar kommer att vara avgörande egenskaper för ett framgångsrikt företag, säger Magnus Leonhardt.

Ett annat nyckelbegrepp i den digitala transformationen är transparens. Det gäller då både mot kunder och internt; i den nya marknaden finns inte utrymme för silo-strukturer.

Båda dessa processer – kring erbjudande respektive verksamhetsmodell – bygger för en befintlig organisation på transformation av de nuvarande förhållandena. Först när transformationen har kommit långt inom båda områdena kan företaget närma sig en disruptiv affärsmodell. En modell där traditionella strukturer och synsätt har ifrågasatts och ratats i de fall som de inte tillför något värdeskapande för kunden.

Läs mer i rapporten Digital transformation – en ny affärslogik för svenska företag och organisationer.

Läs mer om Den fjärde industriella revolutionen

Läsr mer om Partnerskap ger mervärde för kunden
 

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G ADSL-plug RSS SIM-card TV add addressbook-plus addressbook alert-circle alert-triangle arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrow_down arrow_left arrow_right arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-PNG document-PPT document-XLS document-check document-pen-user document-pen document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smart-watch smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out