Arbetsplatsen som länge varit synonymt med specifika fysiska platser är i stark förändring och drivs av nya beteenden hos både kunder och anställda, i samspel med utvecklingen av nya ICT-tjänster. Görs strategiska investeringar så skapas förutsättningar för att ställa om till en ny digital verksamhetsmodell, med effektivare, mer flexibla arbetssätt. Det bidrar till nöjdare och mer produktiva medarbetare – och i förlängningen nöjdare och mer lönsamma kunder.
Nio av tio medelstora och stora företag i Sverige har redan i dag egna initiativ för att skapa en digital arbetsplats. I realiteten saknas dock ofta en tydlig strategi och policys som möjliggör att användandet av ICT-tjänster omsätts till en verklig förändring av arbetsplatsen, och till transformation av företagets verksamhetsmodell.
Telia och Arthur D Little har tillsammans gett ut en rapport där vi sammanfattar mognaden inom området på den svenska marknaden, och summerar möjligheterna och utmaningarna med den digitala arbetsplatsen. I rapporten kan du ta del av hur digitala ledare resonerar kring den digitala arbetsplatsen och vilken typ av strategiska investeringar som görs. Både inom små och stora verksamheter.