Mer fiber på McDonald’s med hjälp av Telia

Telia tar över driften av McDonald’s fiberbaserade datanät i samtliga drygt 200 restauranger i Sverige. Avtalet löper över 36 månader och omfattar WAN, LAN och wifi nät som utgör ryggraden i restaurangkedjans digitala infrastruktur.

McDonald’s förbättrar gästupplevelsen och har redan rullat ut en rad nya tjänster som självbeställning, bordsservering och hemleverans. Avtalet med Telia innebär att McDonald’s får tillgång till ett stabilt och säkert datanät. Telia ansvarar för drift och underhåll samt löpande utveckling av nätet. På så vis kan McDonald’s fokusera på att utveckla och införa nya digitala tjänster som ger en ännu bättre kundupplevelse och förenklar vardagen för medarbetarna.

– Vårt mål är att McDonald’s ska ligga i framkant och erbjuda nya tjänster som höjer kundupplevelsen ytterligare och att den digitala infrastruktur som används fungerar felfritt för de 400 000 gäster som dagligen besöker restaurangerna. Vår lösning erbjuder den stabilitet, driftsäkerhet och skala som krävs för det, säger Charlotta Rehman, vice-vd för Telia Sverige och chef för företagsaffären. 

– Vi bygger ett ännu bättre McDonald’s – med burgare som tillagas på beställning, digitala beställningskiosker, bordsservering och nu senast, ett nytt lojalitetsprogram i vår app, McPoints. Gemensamt för alla våra satsningar på att utveckla restaurangupplevelsen, är att tekniken som krävs för att göra detta möjligt fungerar som ett självspelande piano. Telias helhetslösning är en av pusselbitarna för att vi ska lyckas, säger Jonas Andersson it-chef på McDonald’s.  

Avtalet med McDonald’s, som löper under 36 månader, skrevs i februari i år och utrullningen av det nya nätet påbörjas i oktober och förväntas vara slutfört under våren 2019. 

VILL DU VETA MER OM VÅRA ICT-LÖSNINGAR?

Vad du än vill göra så kan vi lösa det

RAPPORTERNA SOM TAR DIG TILL NÄSTA NIVÅ

Ta steget in i framtiden med Telia

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark