Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Mobilt
  • Mitt Telia
  • Bredband
  • Tv & Streaming
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Mitt Telia

    • Logga in
    • Abonnemang
    • Koder
    • Appen Mitt Telia
    • Startsida
    • Abonnemang
    • Koder
    • Fakturor
    • Mina fakturor
    • E-faktura & Autogiro
    • Fakturaadress
    • Ärenden
    • Mina beställningar
    • Mina felanmälningar
    • Mina meddelanden
    • Mina förmåner
    • Mitt konto
    • Kontaktuppgifter
    • Information från Telia
    • Uppgifter för återställning

Navigering för Tv & Streaming

    • Tv & Streaming
    • Baspaket
    • Premiumpaket
    • Alla Tv & Streamingpaket
    • Sportpaket
    • UEFA Champions League
    • Allsvenskan
    • La Liga
    • SHL
    • Premier League
    • Hockeyallsvenskan
    • NHL
    • Film & seriepaket
    • C More
    • HBO Max
    • Netflix
    • SkyShowtime
    • Viaplay
    • Tillbehör
    • Tv-boxar
    • Appar & tjänster
    • Mobilt
    • Mitt Telia
      • Logga in
      • Abonnemang
      • Koder
      • Appen Mitt Telia
      • Startsida
      • Abonnemang
      • Koder
      • Fakturor
        • Mina fakturor
        • E-faktura & Autogiro
        • Fakturaadress
        • Till Fakturor
      • Ärenden
        • Mina beställningar
        • Mina felanmälningar
        • Mina meddelanden
        • Till ärenden
      • Mina förmåner
      • Mitt konto
        • Kontaktuppgifter
        • Information från Telia
        • Uppgifter för återställning
        • Till mitt konto
    • Bredband
    • Tv & Streaming
      • Tv & Streaming
        • Baspaket
        • Premiumpaket
        • Alla Tv & Streamingpaket
        • Tv & Streaming
      • Sportpaket
        • UEFA Champions League
        • Allsvenskan
        • La Liga
        • SHL
        • Premier League
        • Hockeyallsvenskan
        • NHL
        • Sportpaket
      • Film & seriepaket
        • C More
        • HBO Max
        • Netflix
        • SkyShowtime
        • Viaplay
        • Film & seriepaket
      • Tillbehör
        • Tv-boxar
        • Appar & tjänster
        • Tillbehör
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail

Framtidens nät

Telia bygger Framtidens nät. Vi investerar i mobil- och fibernäten och stänger samtidigt det gamla kopparnätet. Kunder erbjuds nya, moderna tjänster med bättre säkerhet för ett alltmer digitalt samhälle.

Det här är framtidens nät

Sverige har en bredbandsinfrastruktur i världsklass med väl utbyggda fibernät och just nu moderniserar Telia hela mobilnätet med förstärkt 4G och 5G. En ansvarsfull digitalisering kräver dock mer än att bygga nytt.

Övergången från kopparnätet till moderna lösningar är en viktig del av digitaliseringen av Sverige som ger stora möjligheter och som samtidigt måste göras ansvarsfullt där ingen lämnas utan möjlighet till en ny lösning. Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.

Kunder anslutna till kopparnätet behöver därför beställa nya, moderna och framtidssäkra lösningar via Telia eller annan operatör. Läs mer om Framtidens nät nedan, eller gå direkt till våra erbjudanden för privat- och företagskunder.

Vad innebär detta?

Samtliga berörda, såväl Telias som andra operatörers kunder, får i god tid före kopparnätet stängs information om detta.

Är du berörd behöver du beställa nya tjänster. Berörda kunder erbjuds i första hand tjänster via fiber eller mobilnätet.

Även om du inte är Teliakund idag kan du naturligtvis beställa Telias tjänster. Läs mer om Telias erbjudanden nedan.

Mer information och erbjudanden till berörda

Du som är berörd får i god tid information från Telia eller din operatör om detta.

Telia har särskilda kundtjänster för privat- och företagskunder som berörs av Framtidens nät.
Du är alltid välkommen att kontakta oss!

Privat: 020-55 11 69
Företag: 020-30 50 50 (val 5)

Telekomguiden är en operatörsneutral kundtjänst som kan ge dig opartisk information och rådgivning. Besök Telekomguidens hemsida, maila till info@telekomguiden.se eller ring på
010-130 79 00, vardagar 9.00-15.00.

Om du har frågor eller upplever att du inte erbjuds nya tjänster från någon operatör kan du kontakta Post- och Telestyrelsen, PTS. På deras hemsida finns mer information.
 

Är jag berörd?

Du hittar de områden som omfattas av förändringarna de närmaste åren här:
Berörda kommuner och orter 2022 (PDF)
Berörda kommuner och orter 2023 (PDF)
Berörda kommuner och orter 2024 (PDF)

Kom ihåg!

Om du berörs av förändringarna stängs dina fasta abonnemang av det datum som är angivet i det uppsägningsbrev som du fått från din operatör. Då kan du inte längre använda dina tjänster.
 

Våra erbjudanden

Beställ nya tjänster i god tid! Se våra erbjudanden till privat- och företagskunder.

Privat Företag

Frågor och svar

  • Varför görs detta?

    Sverige har en bredbandsinfrastruktur i världsklass med väl utbyggda fibernät och just nu moderniserar Telia hela mobilnätet med förstärkt 4G och 5G. Kopparnätet är en gammal teknik som inte längre lever upp till dagens krav och som idag används av allt färre.

  • Vad erbjuds kunderna istället?

    Det är den samlade marknaden som erbjuder alternativ till kopparnätet. Kunder erbjuds i första hand nya lösningar via fiber eller mobilnätet.

    Alla som berörs kommer att kunna erbjudas en ny tjänst, antingen via oss på Telia, från en annan operatör på marknaden eller undantagsvis med stöd av Post- och Telestyrelsen.

  • Vad händer med telefonledningen?

    En tid efter att dina fasta tjänster har upphört börjar vi ta ned stolpar i delar av nätet som inte är aktivt, på allmän mark och tomtmark samt teleledningar fram till väggfäste eller skorsten.

    Vi anpassar detta arbete till årstid och markförhållanden. Teleledningen inomhus berörs inte utan är fastighetsägarens ansvar.

  • Vad händer om Telias mobiltäckning eller kapacitet är dålig där jag bor eller har min verksamhet?

    De flesta som berörs av kopparstängningen kan idag välja mellan att ansluta sig till ett fibernät eller tjänster via mobilnätet.

    De tjänster som Telia erbjuder för bredband via mobilnätet har en router inomhus. Om det inte skulle fungera kan routern kompletteras med en utomhusantenn. Vi på Telia följer hela tiden upp kapaciteten i vårt mobila nät och om det behövs förstärker vi upp med mer kapacitet.

    Om du trots detta inte kan få en fungerande lösning från oss på Telia hjälper vi dig till andra alternativ som finns på marknaden. Hos den operatörsneutrala kundtjänsten Telekomguiden kan du få opartisk information om vilka leverantörer du kan vända dig till för en ny lösning. I de få fall där alternativ helt saknas träder Post- och telestyrelsen in och säkerställer att den lagliga rätten till telefoni och bredband uppfylls.

  • Är tjänster via mobilnätet lika driftsäkra som de via koppar?

    Ja, tjänster via mobila nätet är mer driftsäkra än tjänster via koppar. Mobila nätet påverkas inte på samma sätt av väder och vind som koppar. De basstationer eller master vi använder har reservkraft i flera timmar om det skulle bli strömavbrott.

    Vill du vara säker på att din utrustning fungerar under strömavbrott, rekommenderar vi att du köper till ett batteri.

  • Har inte alla kunder lagstadgad rätt att få telefoni och bredband?

    Enligt lagen har alla hushåll och företag rätt till telefoni och bredband med 10 Mbit/s. Detta gäller permanent adress.

    Vår bedömning är att samtliga berörda hushåll och företag kommer kunna få en ny telefoni- och bredbandslösning av Telia eller någon annan operatör på marknaden. Tjänster över fiber- och mobilnätet erbjuds idag av en mängd olika aktörer och det är den samlade marknaden som kommer erbjuda alternativen till kopparnätet. Beroende på var det är i landet och kundens önskemål kan det t ex vara en fiberförening, ett stadsnät eller en mobiloperatör. Vilken aktör som kommer att kunna leverera var, kommer att variera från situation till situation. Om inga alternativ finns kan du som kund kontakta Post- och telestyrelsen.

  • När kommer kopparnätet vara helt stängt?

    Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Digitala Sverige
  • Framtidens nät
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Surfa säkert
  • Anmälan och överträdelser
  • Fakturahjälp
  • Webmail

Köpinformation

  • Leveransinformation
  • Betalningsalternativ
  • Autogiro & E-faktura
  • Överlåtelse
  • Allmänna villkor
  • Priser och produktblad

Kontakt

  • Kontakta oss
  • Butiker och återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • E-post till Telia
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Digitala Sverige
    • Framtidens nät
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till om Telia
  • Support
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Surfa säkert
    • Anmälan och överträdelser
    • Fakturahjälp
    • Webmail
    • Till support
  • Köpinformation
    • Leveransinformation
    • Betalningsalternativ
    • Autogiro & E-faktura
    • Överlåtelse
    • Allmänna villkor
    • Priser och produktblad
    • Till köpinformation
  • Kontakt
    • Kontakta oss
    • Butiker och återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • E-post till Telia
    • Till kontakt
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Trygg kundkontakt 2019
  • Sustainable Brand Index 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen