Så hanterar du bäst en isolerad jobbtillvaro

Ett stort antal svenskar tvingas nu byta socialt umgänge på arbetsplatsen till hemmajobb.  Men hur hanterar vi bäst en isolerad jobbtillvaro och vad kan det ha för påverkan för vårt välbefinnande på lång sikt? Psykoterapeuten Malou Magnusson ger tips och uppmanar oss att se denna tid som en möjlighet till positiv förändring.

Vi människor är flockdjur utvecklade för social kontakt. Att tvingas bli avkopplad från andra blir därför en stor omställning för de allra flesta. Nu har helt plötsligt öppna sociala kontorslandskap, eftermiddagsfikan i personalrummet och snabba avstämningar vid kaffemaskinen försvunnit. De har dessutom ersatts med hemmajobb där vi tvingas vara fysiskt avskärmade från den sociala kontakt vi annars dagligen får på köpet med våra kollegor.

Enligt Malou Magnusson, psykoterapeut kan omställningen ha olika effekt på olika individer.

– Vi människor är vana att få yttre stimuli, vare sig det gäller fysiska möten eller att ständigt vara uppkopplade. Vissa kan se hemmajobb som någonting skönt och ett sätt att pausa från att alltid vara tillgänglig, medan det hos andra kan framkalla ångest på sikt, säger Malou Magnusson och tillägger:

– Här gäller det att tänka till över sin egen situation tidigt för att kunna göra det bästa av läget.

Bild på Malou

Malou Magnusson

Att känna sig behövd

För många har jobbet en betydande del för den personliga identiteten, där behovet av att känna sig behövd på arbetsplatsen är central, förklarar Malou Magnusson.

Hon betonar att inte tappa den känslan är a och o i tider av karantän och avskildhet.

– Att fortsätta med samma rutiner som hade gällt på den fysiska arbetsplatsen blir det absolut viktigaste för den som jobbar hemifrån. Pyjamasläge i soffan en hel dag kan vara lockande, men ingenting som är särskilt hälsosamt i längden. Inte minst när det kommer till den ergonomiska aspekten.

Rutiner, rutiner, rutiner

Malou Magnusson tipsar om några enkla rutiner som är viktiga att behålla: Att inte vända på dygnet, sätta klockan vanlig tid, duscha, ta en promenad och därefter sitta upprätt iklädd vanliga kläder vid ett bord eller skrivbord.

Att fortsätta passa utsatta tider är ett annat bra knep att ta till för att öka känslan av att känna sig behövd i kontakten med andra. Här kan återkommande videomöten samma tid varje dag med en eller flera kollegor vara ett sätt.

– Har man inte möjlighet till internet eller digitala videomöten kan ett dagligt telefonsamtal vara ett alternativ. Eller fysiska möten i form av exempelvis regelbundna promenader med kollegor. Men kom ihåg att hålla avståndet för att minska risken för smitta.

Tydlig gräns mellan jobb och fritid

Att skilja mellan jobb och fritid blir än mer viktigt när hemmet plötsligt förvandlats till kontor, framhåller Malou Magnusson.

– Två enkla tips för att få bättre disciplin i sin vardag är att minimera övrig skärmtid och att stänga av pushnotiser från appar som inte har med jobbet eller nyhetsuppdateringar att göra.

För föräldrar med barn hemma kan vardagsdisciplin vara något hela familjen kan behöva hjälpas åt med.

– Exempelvis kan föräldrar schemalägga tiden mellan sig, då den ena partnern ansvarar för barnen vissa timmar medan den andra då kan fokusera helt på sitt jobb.

Malou Magnusson framhåller att det här är åtgärder som inte alls behöver vara negativa.

– Tvärtom! Försök att se det här som en möjlighet till positiv förändring. Kanske det är nu du på riktigt ser över ett överdrivet skärmberoende? Kanske vi nu hittar sätt att skapa nya rutiner på arbetsplatser för oss att bry oss om även de vi inte träffar fysiskt varje dag? Viktiga saker som kan göra oss mer närvarande i nuet, fokusera på en sak i taget och öka vårt välmående på lång sikt.

7 tips för ett sunt hemmaarbete

  • Rutiner är a och o. Behåll samma rutiner nu som du hade på arbetsplatsen.
  • Ta micropauser ofta. Gärna utan mobil.
  • Gå ut och ta frisk luft minst två gånger per dag.
  • Glöm inte bort att motionera.
  • Behåll det naturliga sociala mötet med kollegor. Har ni haft fika kl 15 på jobbet varje dag, fortsätt med det över telefon- eller videosamtal.
  • Tänk på ergonomin när du arbetar. 
  • Varför inte börja arbetsdagen med ett återkommande möte tillsammans med en eller flera kollegor? Här får ni en chans att stämma av hur alla mår och vad som står på dagens agenda.