Telia försvarar topposition – nöjdast företagskunder för bredband enligt SKI

Kundnöjdheten hos Telia ökar jämfört med förra året - det visar rapporten från Svenskt kvalitetsindex 2020. Servicekvalitet, prisvärdhet och enkelhet för kunden är avgörande faktorer. Även Telias produktkvalitet bibehåller en stark position hos kunderna jämfört med de övriga operatörerna. Sett över de senaste åren är Telia den operatör som toppat när det gäller kundnöjdhet. Telia ökar dessutom i kundnöjdhet i år jämfört med förra året.

– Jag är både stolt och glad över den fortsatta förstaplaceringen från Telias företagskunder. Vi har en viktig funktion i ett samhälle i stark digitalisering, vilket har varit väldigt tydligt den senaste tiden när så många har varit beroende av våra tjänster. Datatrafiken har ökat med 30 procent, men våra nät har varit fortsatt stabila. Vi behåller våra kunders uppskattning och jag ser det som ett kvitto på att vi har den stabilitet och kompetens som våra kunder kräver för att även hantera den här typen av omvärldssituationer. Men vi vet samtidigt att det finns mer att göra och vi fortsätter nu vår satsning på att förenkla vardagen för svenska företagare, förklarar Anders Olsson, vd Telia Sverige.

Telia har jobbat hårt med att öka kundnöjdheten genom att lyssna på kundernas behov. Företagskunderna uttrycker att de vill fokusera på sin kärnverksamhet och vill ha hjälp att lyckas med det. Vi arbetar nära industrikunders verksamhetsutveckling med hög ambition på digitalisering och automation. Vi har också lanserat IT-avdelning som tjänst för att komplettera tjänsterna personlig tekniker och personlig rådgivare så kunder kan slippa tänka på teknik och fokusera på det de är bäst på - sin egen verksamhet. En annan viktig satsning som engagerat är Telias satsning på att minska det digitala utanförskapet. I samarbete med kommuner i Sverige satsar vi på att få såväl äldre medborgare som småföretagare att bli mer digitala. Att förstå och kunna använda sig av digitala verktyg är nu viktigare än någonsin i den nya vardagen vi har fått.

– Viktigast är alltid våra kunder. Tekniken utvecklas snabbt och för oss är det viktigt att alla får möjlighet att följa med i utvecklingen. Det är viktigt att förstå hur kunder förändras, och vilken roll deras produkter och tjänster kan eller kommer att spela i deras affärsutveckling. Först då kan vi veta hur vi ska kunna effektivisera våra verksamhetsprocesser och höja värdet på vårt erbjudande tillsammans med våra kunder och partners i ett ekosystem, fortsätter Anders Olsson.

Nyligen toppade även Telia i SKI-rapporten för mobila tjänster för företag.

Läs pressmeddelanet här.