Varning för bluffsamtal om påstådda utbetalningar

Just nu förekommer så kallade bluffsamtal där personer ringer upp och utger sig vara representanter för Telias ekonomiavdelning. De som ringer vill få tillgång till dina kort och bankuppgifter tillsammans med inloggningsuppgifter. Ibland kan vi behöva ringa dig om vi har fått fel uppgifter för manuella utbetalningar, men då efterfrågar vi endast vilket kontonummer som vi ska betala ut till, något som kan liknas med din hemadress. Vi begär däremot aldrig känsliga kortuppgifter som CVC-kod på baksidan, inloggningsuppgifter eller att du ska verifiera något via bank-id eller Swish.

Om du får ett samtal där känsliga uppgifter efterfrågas är det därför viktigt att du avslutar samtalet och inte lämnar några några uppgifter.Var också alltid extra uppmärksam på nummer du inte känner igen.

Tänk på följande:

• Har du ett missat samtal som inleds med ett utlandsnummer bör du inte ringa upp

• Svara inte på samtal från utlandet som du inte känner igen eller förväntar dig att få

• Lämna aldrig ut kredit- eller bankkortsuppgifter eller lösenord

Osäker? Lägg på och ring upp oss på 90200.