Varning för bluffmejl

Det cirkulerar bluffmejl, falska kundundersökningar och sms som kan ge intryck av att komma från Telia. Mejlen kan se förhållandevis äkta ut med Telias logotyp och Telia-liknande e-postadresser som avsändare.

Den vanligaste typen av bluffmejl handlar om en påstådd dubbelbetalning av en faktura, där du som kund uppmanas att fylla i dina kontouppgifter i en länk. Men det kan även vara mejl om falska kundundersökningar där du lockas med vinstchans för att svara på enkäter, eller tävlingar i olika appar där du påstås delta i olika utlottningar för mobiltelefoner och surfplattor. Påstådda avsändare kan vara Telia, TeliaSonera eller Telia Company.

Vi uppmanar dig att genast radera ett bluffmejl utan att klicka på några länkar. Lämna heller inte ifrån dig några person- och/eller kontouppgifter.

Vi begär aldrig känsliga kortuppgifter som CVC-kod på baksidan, inloggningsuppgifter eller att du ska verifiera något via bank-id eller Swish. Detta är försök till ”nätfiske” eller phishing som det också kallas. Telia har blockerat de länkar, samt spärrat de avsändaradresser vi känner till. 

Här kan du läsa mer om bluffmejl och om hur du bäst skyddar dig.

 

Om du är osäker kan du också kontrollera dina fakturor på Mitt Telia eller MyBusiness (för företagskunder).