-
AI-baserad anamnes och triagering
-
Systemstöd för digitala vårdbesök
-
Effektiv resursfördelning inom och mellan enheter
Vården idag är hårt pressad och står inför stora utmaningar. Den administrativa bördan är stor, resurserna utnyttjas inte på bästa sätt och många upplever att tillgängligheten kunde vara bättre.
Med Platform24 kan vården avlastas samtidigt som tillgängligheten av rådgivning och lättakut vård ökar för patienterna.
VÅRDEN BEHÖVER AVLASTNING
ADMINISTRATION STJÄL TID
Med 4,3 läkare per 1 000 invånare ligger läkartätheten i Sverige i topp bland EU-länderna. Paradoxalt nog minskar antalet läkarbesök och vårdtillfällen per invånare. Ett skäl till detta är att läkare i snitt ägnar en hel arbetsdag i veckan åt administration, enligt en undersökning gjord av från McKinsey & Company i samarbete med Sveriges läkarförbund 2019 (ur rapporten Tid till vård ger vård i tid).
Halkat efter i utvecklingen
Vården ligger efter andra sektorer när det gäller att dra nytta av digitaliseringen. I en branschjämförelse av IT-systemens användarvänlighet hamnade sjukvården i botten med god marginal (McKinsey & Company, ”Automation, skill shifts and the future of work – HealthCare”, 2018).
Ett viktigt sätt att kunna komma tillrätta med problemen är att fokusera på digitalisering och automatisering. Att lära sig se nya möjligheter där man tidigare sett problem.
ETT SMIDIGARE VÅRDFLÖDE

Vårdresan i dag och i morgon
Tänk dig ett alternativt vårdflöde, där digitalisering och automatisering sparar både tid och resurser, utan att kompromissa med medicinsk säkerhet eller vårdkvalitet. Detta är nu möjligt med Platform24.
Telia och Platform 24:s samarbete med Region Jämtland Härjedalen är ett gott exempel på när ett digitaliseringsarbete levererat resultat över förväntan. Trycket på vården minskar och tillgängligheten för patienter ökar. Vilket just nu är extra viktigt när fler människor behöver hjälp samtidigt.
- Jag fick i uppdrag att skapa ett snabbspår för en digital kanal tillgänglig för alla medborgare. Vi måste hinna ikapp den utveckling som vi har halkat efter i. Det har gått otroligt fort och vi kommer inte heller att gå tillbaka till det gamla när den här Corona-situationen är över. De patienterna som valt att använda den här ingången till oss anger att de är mycket nöjda, säger Anna Granevärn, primärvårdschef i Region Jämtland Härjedalen.
Så är Platform24 en del av lösningen

När patienten söker för en lättakut åkomma via Platform24 skickas en sms-länk ut till en digital vårdsluss, där hjälp finns dygnet runt via en AI-chatbot. Patienten får besvara anamnesfrågor och en automatisk triagering görs, hen slussas därefter direkt vidare till lämplig åtgärd.
I vissa fall kan systemgenererade egenvårdsråd räcka. Bedöms istället att en konsultation med vårdpersonal är nödvändig kan ett onlinebesök vara aktuellt. Då skapas en journaltext som följer med bokningsunderlaget till det digitala vårdmötet. Patienten prioriteras automatiskt till rätt plats i kön, utifrån sökorsak och triageringsutfall.
Då ett fysiskt besök är aktuellt kan även patienten själv boka in detta. Hen hittar då enkelt relevanta vårdenheter baserat på geografisk position, valda vårdgivare och lediga tider. Även här följer anamnesen med för att säkerställa informationskontinuitet.
Som ingång till Platform24 har vissa vårdenheter valt att använda 1177. Men tjänsten kan även kopplas till en kontaktcenterlösning om det finns en befintlig sådan. Platform24 fungerar då som en dedikerad modul för hantering av vårdflöden i den redan etablerade kanalen.
Exempel på patientresa

optimering av resurser
- Öka self-service och egenvård av patienten
- Fördela resurser rätt internt och mellan vårdenheter för att minska beroende på av hyrläkare.
- Undvik onödiga vårdmöten, exempelvis för att endast skriva en remiss.
- Undvik onödiga utlägg, exempelivs kallelser, labb- och remissvar per post.
- Minska adminbördan, exemplevis färre ombokningar, enklare dokumentation.
- Få möjlighet att analysera vårdproduktionen i detalj och optimera flödena.
ÖKAD TILLGÄNGLIGHET
- Patienten kan hitta rätt vård i rätt tid – dygnet runt.
- Enklare själv-service och egenvård.
- Alternativ till långa telefonköer.
- Bokningsbara fysiska tider i öppenvården.
- Enklare digitala möten – chat, autofraser och videokonferens med ett klick.
- Platform24 integreras i befintlig medborgartjänst, samma ingång som tidigare.
SÄKERT OCH SMIDIGT
- Informationskontinuitet: anamnesen följer automatiskt med i hela vårdepisoden mellan vårdgivare.
- Underlättar kontinuerliga förbättringar i verksamheten.
- Enkelt att hänvisa till och rådgöra med andra specialister.
- Möjligt att integrera beslutsstöd i det kliniska arbetet (inte bara efter vårdmötet).
- Nyttja funktion för proaktiv forskning eller undersökning