Snart ber prylarna själva om service

Nu kommer prylar och maskiner kunna tala om när de behöver service – innan det blir ett akut läge. För privatpersoner kan det underlätta vardagen och för exempelvis tillverkande industribolag kan det spara stora summor.

En effekt av att prylar och maskiner blir uppkopplade är att det går lättare att övervaka dem på distans, så att man kan upptäcka om det finns behov av någon serviceåtgärd.

Nästa steg blir förstås att koppla bort det manuella momentet i övervakningen och låta exempelvis en uppkopplad industrirobot eller tvättmaskin själv tala om när det börjar bli dags för service – alltså innan det ens har uppstått ett problem.

Från reaktiv till prediktiv
Traditionell service är antingen reaktiv och sätts in när behovet är akut eller så utförs den enligt ett serviceavtal med regelbundna intervall. Genom att dra nytta av IoT går det att se till att service och support istället blir prediktiv.

– Till en början är det här något som kommer att användas i B2B-sammanhang, men det kommer helt klart att ingå i olika konsumentprodukter framöver, säger Ulrika H. Westergren, projektledare för ”IoT-guiden: från produkt till tjänst”, ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.

Den stora nyttan för ett företag är just den prediktiva aspekten, alltså att det går att förutspå problem innan de har uppstått, menar Ulrika H. Westergren.

– Det innebär att deras maskiner eller produkter kommer att få en potentiellt ökad livslängd. Men den viktigaste poängen är att kunna gå mot planerat underhåll, vilket både ger möjlighet att effektivisera service- och underhållsarbetet och minskar risken för produktionsstörningar.

LKAB tidigt ute
Hon berättar att LKAB är ett av de företag som varit tidigt ute med att börja använda den här typen av teknik:

– Redan för tio år sedan gjorde de en stor satsning på den teknik för övervakning och analys som fanns tillgänglig då. För deras del är det ytterst viktigt att hålla produktionen igång kontinuerligt; när det står stilla kan miljonerna snabbt ticka iväg, säger hon och förtydligar:

– Så om de till exempel får reda på att en maskindel kommer att vara utsliten om tre månader kan de passa på att byta ut den vid ett planerat underhållsstopp.

För leverantören innebär en prediktiv support helt nya möjligheter att stärka relationen med kunden.

– I dagens läge vänder sig kunden till supporten när det är problem. Det blir alltid en negativ utgångspunkt, medan en prediktiv support istället gör att leverantören kommer med ett erbjudande om att hjälpa kunden att vara mer produktiv.

Nytta för konsumenter
Motsvarande funktioner kan vara till nytta i konsumentprodukter, både för kunden och leverantören. Den kund som har en uppkopplad bil kan få ett meddelande om att bromsbeläggen snart tar slut och kan då välja när bilen ska lämnas in för service – istället för att behöva åtgärda det akut.

– För en tvättmaskinstillverkare går det att se om det börjar bli dags för service på en maskin som är i närheten av annan planerad service, och de kan då erbjuda kunden att komma förbi och fixa det. Även för dem handlar det alltså om ökade möjligheter till planering, och därmed effektivisering.

Tekniken för att komma igång med prediktiv support finns fullt utvecklad i dag, säger Ulrika H. Westergren.

– Utmaningen ligger inte i de tekniska lösningarna, utan snarare i att kunna garantera säkerheten i uppkopplingarna och att förfina analyserna av den data som genereras – det vill säga att bestämma vad som ska styra och i vilket läge kunden ska erbjudas support.

Läs också
Internet of Things
Dags att göra bilen uppkopplad
IoT går ner på nanonivå
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G add addressbook-plus addressbook ADSL-plug alert-circle alert-triangle arrow_down arrow_left arrow_right arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-check document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-pen-user document-pen document-PNG document-PPT document-XLS document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router RSS scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal SIM-card skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle TV upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out