19 december 2023

4 min läsning

Arbetsliv

Få ut mer av din molnsatsning

Molnet är mer än bara filserver och e-post. När de mest grundläggande delarna av molnflytten är färdig är det dags att börja utnyttja de möjligheter ett molnbaserat arbetssätt ger; allt från ökad flexibilitet och säkerhet till automation.

Folk sitter runt ett bord och arbetar på datorer

De flesta företag har idag någon del av sin IT-infrastruktur i molnet, även om de inte har gjort en regelrätt molnflytt. Men utan en plan för hur företaget ska jobba i molnet, eller med sin IT över huvud taget, blir det väldigt lätt svåröverskådligt och IT-säkerheten blir lidande. 

– Det första steget är att se över sin IT-policy. När det gäller små kunder är det få som över huvudtaget har en, och större företag behöver i regel uppdatera sin, säger Jimmy Lindroth som är Team Lead & Delivery Manager på Telia. IT-policyn ska berätta hur organisationen använder sin IT-miljö, hur ni säkrar upp data, vilken information som är mest affärskritisk och vilka risker ni är utsatta för. Den ska också svara på frågan: vad gör ni om ni inte kommer åt er data, eller om den hamnar i orätta händer?

– En del kunder som kommer till oss har partners eller kunder som kräver att de har en IT-policy som uppfyller vissa krav för att kunna jobba tillsammans. Idag är det vanligt att hotaktörer tar omvägen via underleverantörer för att komma åt större företag och därför ställer företag idag högre krav på sina underleverantörers IT-säkerhet, säger Madelene Lång som jobbar som Delivery Manager tillsammans med Jimmy Lindroth på Telia.

Nya arbetssätt ger nya möjligheter

För de flesta handlar molnflytten om framförallt tre saker: att kapa kostnader, att höja säkerheten och att samla alla IT-resurser på ett ställe. Utöver det finns en hel del andra saker att göra för att få ut mer av sin molnsatsning och utnyttja de resurser som den nya tekniken ger, som att jobba mer effektivt: – Många är oroliga för att man kommer att behöva ändra sitt arbetssätt, och det stämmer i de flesta fall. Men det brukar innebära att man jobbar mer effektivt. Man hittar nya sätt att kommunicera, att dela filer blir enklare, man blir snabbare på att dela information genom att samla den på ett ställe så att den blir mer lättillgänglig, säger Madelene Lång.

Central managering av digitala enheter

Ett annat exempel är enklare hantering av digitala enheter: – Genom att övervaka och managera sina digitala enheter centralt är det enklare att sätta upp säkra policys för vilka appar och program som får installeras, se till att enheterna är uppdaterade och att kunna radera dem på distans om de blir stulna eller borttappade, säger Madelene Lång.

Slipp den lokala servern

Organisationer som har egna servrar på kontoret drar sig ofta för att göra sig av med dem, även efter molnflytten.  – Vissa kunder är säkerhetsklassade och får inte lov att lagra data i molnet, utan måste ha kvar en servrar lokalt. Men för övriga innebär servrarna oftast bara en extra kostnad och i värsta fall en säkerhetsrisk om de inte är rätt skyddade och uppdaterade. Målet för oss är alltid att få bort allt som finns på plats och fasa över mot molnet. Ibland kan man behöva ha någon enstaka funktion kvar ”on prem”, men då kan man köpa en tjänst för att övervaka och backa upp den, säger Jimmy Lindroth. Att ha en egen filserver på kontoret kräver oftast en vpn-koppling för åtkomst, något som kan vara både krångligt att använda och i värsta fall hindra arbetet.

– Vissa upplever att de måste sitta lokalt på kontoret för att latencyn är för hög. Filer som lagras i molnet kan du komma åt via webbläsaren från vilken enhet som helst, samma sak med hela Office-paketet. Det innebär både mer frihet och flexibilitet, samtidigt som att det är säkrare, säger Jimmy Lindroth.

Automatisering frigör resurser

När organisationen börjar bli varm i molnkläderna kan det vara dags att börja kika på automatisering. Det kan handla om att förenkla rutinuppgifter, eller att skapa en chatbot som svarar på de vanligaste kundfrågorna.

– Genom att automatisera delar av verksamheten kan man börja fokusera på att utveckla andra delar av företaget. Det handlar inte om att säga upp folk utan att frigöra tid från nyckelpersoner för att kunna öka innovationstaken och bli mer konkurrenskraftig, säger Madelene Lång.