Har ägandet spelat ut sin roll?

Prenumerera på det du behöver eller hyr det – istället för att köpa. Ja, denna trend sprider sig snabbt och innebär flera stora fördelar även för dig som är företagare.

“Det är 2046. Du äger ingen bil, eller särskilt mycket annat. Istället betalar du för att prenumerera på det du behöver, när du behöver det.”

Ja, så inleds omslagstexten till boken The Inevitable – Understanding the 12 technological forces that will shape our future från 2016, skriven av teknikvisionären och framtidsspanaren Kevin Kelly. Han menar att det kommer att vara en naturlig utveckling av en trend som redan är i full blom. Digitaliseringen har gjort det möjligt för oss att inte längre äga allt, exempelvis sådant som musikskivor, filmer, mjukvara eller för den delen bilar.

 

Hänga på uthyrningstrenden

Idag går allt mer att hyra istället för att behöva köpa. Här finns exempel som verktyg, kläder, designerhandväskor och leksaker, områden där det snabbt knoppar upp startup-bolag som vill dra nytta av uthyrningstrenden.

– Det finns en tydlig attitydförskjutning, där användandet istället för ägandet hamnar i fokus, säger Jörgen Ramnelöv, trendanalytiker på Buzzter.
Han lyfter bilen som exempel, där ägande länge har haft en koppling till status. Något som nu snabbt håller på att luckras upp och vi nyttjar inte sällan en Uber eller en Voi vid behov istället gör att äga en egen bil.

– Det gäller inte minst i yngre målgrupper, där det viktiga är att kunna transportera sig – inte att ha en egen bil. Vilket förstås också späds på av hållbarhetsdebatten.

 

Status på nytt sätt

I näringslivet har det också funnits liknande ”statusmarkörer”, menar Jörgen Ramnelöv. Och även dessa håller på att ersättas.

– I vissa branscher kanske det har varit status att äga ett stort antal maskiner, i andra fall kan det ha varit viktigt att ha en stor stab av medarbetare. Men nu är det snarare sånt som att vara effektiv och klimatsmart som har störst betydelse.

Men vad betyder då den här förskjutningen för dig som företagare? Jo, för det första kan du slippa tunga investeringar och få ett jämnare kostnadsflöde.

– Det blir som regel också mer kostnadseffektivt att enbart betala för den användning som du behöver. Generellt sett är enkelhet en stark drivkraft – eftersom allt som förenklar gör att du kan fokusera på din kärnverksamhet, säger Jörgen Ramnelöv.

 

Många fördelar för företagare

Några andra tydliga fördelar med att betala för tillgång och användning – istället för att stå med produkter, lokaler eller personal i onödan:

 

Det blir flexibelt. Hur mycket och vad du behöver använda kommer hela tiden att variera; behovet kan både öka och minska. När du betalar för just användningen kan du snabbt skala upp och eller ner, och du behöver inte oroa dig för att belastas av överflödiga resurser av olika slag.

 

Du slipper bekymmer. Låt någon annan ta ansvar för att allt fungerar som det ska. För du är ju intresserad av själva funktionerna och resultatet, och antagligen inte av att förvalta fordon, maskiner eller att hålla koll på nya regler inom IT-området (vi minns alla GDPR!). Då kan du istället, som Jörgen Ramnelöv konstaterar, se till att ditt företag blir ännu bättre inom just ert område.

 

Det går snabbt att komma igång. Nyckelfärdiga tjänster gör att du direkt kan göra nytta, utan onödiga startsträckor.

 

Du får maximal tillgång. En bra tjänsteleverantör gör naturligtvis sitt bästa för att se till att du kan använda det du vill, när du vill. Det här kan vara en extra viktig poäng när det gäller valet mellan att köpa in IT-tjänster och att ha allt i huset.

Alltid det mest moderna. Även detta är något som är högintressant i samband med IT – när du alltså får möjligheten att överlåta ansvaret för att hålla koll på uppdateringar, förbättringar och tillägg. Men det kan vara minst lika värdefullt när du ska köpa andra tjänster, som att få tillgång till olika fordon och maskiner.

 

TIPS!

Nu kan du få IT-avdelning som tjänst hos Telia

Vi erbjuder en komplett IT-avdelning med moderna och smarta lösningar för företaget som har mellan 10–150 anställda. Ofta är det betydligt billigare och effektivare än att ha en egen IT-avdelning i huset.

Med IT-avdelning som tjänst från Telia får du mycket mer än bara support. Vårt stora expertteam tar ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt. Med en enda leverantör som hanterar alla IT-frågor kan ni lägga er tid på annat. Vi jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller och övervakar hela din IT-miljö så att eventuella fel kan åtgärdas innan det skapar problem. Dessutom gör vi en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att din IT-miljö alltid är uppdaterad, säker och tillgänglig.

Läs mer om IT-avdelning som tjänst här.