Den fysiska butikens fördel – Upplevelsen

Publicerad: 2018-05-18 16:11 | Taggar: Kategorier:

Fysiska butiker har flera fördelar gentemot den växande e-handeln – och en del av dem kan förstärkas med hjälp av ny teknik, som AI och AR. Det för att öka möjligheten att erbjuda bättre kundupplevelser men också för att effektivisera inköpen.

Ny teknik, som Artificiell Intelligens (AI) och Augmented Reality (AR), kan göra stor nytta i detaljhandeln. Detta kan bland annat användas för att fördjupa kundupplevelsen – något som är ett viktigt konkurrensmedel när butikerna ska slåss med e-handeln om marknadsandelarna.

LÄS ÄVEN: Butiksdöd eller upplevelseköp?– Konsumentens syn på framtidens butik

Detta har den spanska modekedjan Zara insett, och har börjat med att ge kunderna teknikbaserade upplevelser i butikerna. I 120 av deras största butiker världen över kommer kunderna att få tillgång till tjänster med inslag av AR) genom att använda appen ”Zara AR” i den egna mobilen.

När användaren riktar sin mobil mot de platser som erbjuder AR-upplevelser dyker två virtuella kvinnliga modeller upp på skärmen. Modellerna presenterar en av Zaras klädkollektioner, och de ser alltså ut att agera i den befintliga miljön med hjälp av AR-tekniken.

Funktionen ska även kunna användas vid skyltfönstren utanför butiken och i samband med att kunden fått sina varor hemlevererade. Produkterna som visas kan köpas direkt med ett klick på skärmen.1

Smarta rekommendationer
Sajten Handelstrender berättar om fler tänkbara användningsområden för AI i detaljhandeln med utgångspunkt i rapporten AI Retail Playbook.

För det första kan en AI-lösning underlätta köpbeslutet; genom att butiken har koll på kundens behov, köphistorik och preferenser kan utbudet smalnas av så att AI-tjänsten kan komma med rekommendationer.

Med AI-teknik lär det också gå att identifiera kundernas känslor, reaktioner – och till och med tankegångar – genom att registrera och tolka reaktioner i rörelser, ansikte och röst. Även detta kan då användas för att lämna rekommendationer eller ge användbara råd.

Genom att analysera många kunders beteenden kan AI dessutom skapa kundkategorier med gemensamma beteenden och behov, för att på det sättet kunna agera proaktivt på individnivå utifrån hur andra i samma kategori har shoppat.

Analyser av kundbeteenden kan även ligga till grund för bland annat produktutveckling och utformning av servicefunktioner.

Identifierar med ansiktet
Ansiktsigenkänning i kombination med AI öppnar nya möjligheter i bland annat detaljhandeln. Genom att låta systemet automatiskt identifiera kunden går det att anpassa exponering, erbjudanden och service utifrån bland annat kundens köphistorik och lojalitetskonto.

Snabbmatskedjan Caliburger har testat denna teknik för mer individanpassad service. Kunden kan välja att lägga in bild av sitt ansikte i Caliburgers system, och när hen sedan närmar sig en av kedjans beställningsstationer med ansiktsigenkänning aktiveras det aktuella kundkontot i systemet automatiskt. Kundens favoritbeställningar visas som rekommendationer och dessutom går det att betala med ansiktsigenkänningen som identifikationsmetod.

Deras vd John Miller konstaterar att ambitionen är att kunna erbjuda samma typ av förmåner och bekvämlighet i den fysiska världen som e-handlare som Amazon erbjuder i den digitala världen.2

Beslutsstöd ger högt tempo
Missguided, en modekedja för unga kvinnor, har successivt kompletterat sin e-handel med fysiska butiker. De vill erbjuda sin målgrupp snabba upplevelser som kunderna ska bli sugna på att dela med sig av, vilket gör att butiksytorna är i ständig förändring.

För att kunna upprätthålla ett högt tempo i förändringarna kommer kedjan att börja använda AI för att fatta beslut i frågor kring bland annat inköp och logistik.

Tanken är att eliminera mänskliga insatser i sådant som går att automatisera, både för att öka effektiviteten och för att medarbetarskaran ska kunna fokusera på kreativitet och service.3

Obemannade butiker
AI kan även användas för att göra shopping i butiker mer tillgänglig genom utökade öppettider. DeepMagic är ett system för obemannade butiker där kunderna kan scanna varor och sköta betalningen med automatik. Detta i sig är inget nytt, men företaget tagit höjd för den uppenbara risken för bedrägerier genom en lösning med kameror, datorseende och AI som ska kunna upptäcka misstänkt beteende.

DeepMagic ska kunna användas för butiker i olika storlekar, bland annat mindre popup-butiker som kan ställas upp där det finns behov, till exempel i en hotellobby eller i entrén till ett bostadshus.4

Foto: Johnér / Caiaimage

Läs också
Nyttan med e-handel för butiker
En ny plattform för framtidens detaljhandel
Livsmedelsfusk kan stoppas av blockkedjor

Källor
1 Handelstrender.se
2 Springwise.se
3 Handelstrender.se
4 Springwise.se

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton