Axfood följer med när kunder blir digitala

Publicerad: 2018-02-16 11:19 | Taggar: Kategorier:

Nu börjar det synas allt mer av digitala lösningar och omnikanal-handel även inom dagligvarubranschen. Axfood ökade tydligt takten i sin digitala utveckling under 2017, något som de räknar leder till förbättringar för både kunder och medarbetare.

Både kunder och medarbetare kommer att ha tydlig nytta av nya digitala inslag i de Axfood-ägda dagligvarukedjorna Willys och Hemköp. Det menar Claes Salomonsson, presschef på Axfood, och han konstaterar samtidigt att det är rätt naturligt att daglivvaruhandeln har tagit längre tid på sig än andra i branschen när det gäller till exempel e-handel.

– Det är inte som att sälja till exempel kläder eller skor eftersom vi arbetar med färskvaror. Det gör hanteringen svårare och ställer fler krav som aktörer inom andra branscher inte behöver ta hänsyn, förklarar han.

En av utmaningarna är förstås att klara av att hålla rätt temperatur på varorna genom hela processen.

– Det innebär bland annat att kunden behöver vara hemma för att ta emot leveransen och få in varor i kylskåp och frys när vi kommer. Om den så kallade kylkedjan bryts kan det försämra kvaliteten på varorna eller, i värsta fall, äventyra livsmedelssäkerheten.

 

Viktiga förvärv

Under 2017 tog Axfood tydliga kliv i sin digitala utveckling, menar Claes Salomonsson.

– När Klas Balkow tillträdde som vd våren 2017 var en av hans främst uppgifter att på allvar ta Axfood in i den digitala världen, även om arbetet med digitalisering förstås hade påbörjats långt tidigare.

Inte långt därefter blev det klart med Axfoods förvärv av både Mat.se (e-handel av mat på nätet) och Middagsfrid, först i Sverige med färdiga matkassar med veckorecept.

– Vi är inte längre bara de fysiska butikerna, utan även butiker på nätet kan man säga. Inte som konkurrenter, utan som ett starkt komplement. Vi ska vara där kunden är, och vill vara, säger Claes Salomonsson.

 

Digitala kvitton i kassan

Förutom utvecklingen av online-tjänsterna ska Axfoods kunder bland annat få nytta av en helt ny digital tjänst: digitala kvitton på Willys och Hemköp.

– De digitala kvittona kommer att ge en stor miljöfördel, och dessutom göra kassahanteringen enklare och snabbare för kunder och medarbetare. Sedan tidigare har vi varit snabba med att införa själv-check-out-kassor, det här blir som en utveckling i samma riktning.

Axfood ska också utveckla sitt kundbonussystem där de följer kundens köpbeteende, och kunna erbjuda ännu mer individanpassade erbjudanden i form av sortiment, tips och rabatter.

– En annan digital nyhet är att vi har gratis wifi i alla Willys- och Hemköpbutiker. Det är en förstås en service till kunderna, men ett stabilt wifi är också ett effektivt verktyg för medarbetarna.

Butikspersonalen kan till exempel använda ”autoorder”, där de med hjälp av en scanner kan se exakt hur mycket av varorna som finns kvar, när bäst-före-datum är för att beställa nya varor i rätt tid och i rätt mängd. Något som enligt Claes Salomonsson har bidragit till att minska matsvinnet i butikerna rejält.

 

Nya leveranser med kodlås

Han är övertygad om att vi kommer att få se fler digitala inslag i dagligvaruhandeln.

– Din mobil kommer att i ännu större utsträckning bli din vän som berättar hur din inköpslista ser ut och vilka produkter som passar just din livsstil eller var varorna finns placerade i butiken och komma med tips på recept.

Digitaliseringen är nämligen en enorm möjlighet att ge individuell service på olika sätt, menar Claes Salomonsson.

– Inom e-handeln kan man tänka sig ett nästa steg i form av att din mat redan står i kylskåpet när du kommer hem. Då används kodlås på dörren och chauffören får en tillfällig kod. Tekniken finns redan och har testats av Mat.se.

Foto: Axfood

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton