Ökad kundupplevelse med Augmented Reality i storformat

Publicerad: 2018-04-24 11:26 | Taggar: Kategorier:

DeepFrame är en dansk innovation som gör att det går att uppleva Augmented Reality, förstärkt verklighet, utan att användaren behöver hålla i någon enhet eller ha något headset. Genom en stor ruta visas animationer, hologram, video med mera som ett inslag i den fysiska miljön.

Augmented Reality (AR) kan helt klart innebära intressanta möjligheter att till exempel förstärka marknadsföring eller kundupplevelsen i butiker. Men att behöva hålla upp en mobil eller använda specialutrustning för att dra nytta av tekniken är inte alltid den optimala lösningen, något som det danska bolaget Realfiction har hittat en lösning på.

LÄS ÄVEN: Butiksdöd eller upplevelseköp?

De har utvecklat DeepFrame, en 160 cm ram med en transparent ruta där det går att lägga in virtuella objekt. Det blir alltså en AR-upplevelse (eller Mixed Reality, som en del kallar det) där det går att se digitala inslag i den fysiska miljön utan någon annan utrustning. Det går alltså att se realtidsanimationer i vilken storlek som helst, och på vilket avstånd som helst. Användningen blir inte heller begränsad till en enskild person, utan det går att få gemensamma upplevelser i grupper.

Interaktiva hologram
Med DeepFrame går det att visa rörliga animationer, spela upp en strömmande video eller projicera hologram i stor skala tack vare den böjda skärm som skaparna har tagit fram. Det blir ytterst hög kvalitet på de interaktiva 3D-bilderna som visas i 4K-upplösning.

På Realfiction tänker man sig att tekniken kan användas i bland annat i butiker och showrooms; de har gjort en demo för ett bilföretag som inte har tillräckligt stor yta för att visa upp olika bilmodeller i verkligheten. Istället kan kunderna använda DeepFrame för att titta närmre på nya modeller och till och med anpassa dem efter egna önskemål via en app med AR-funktioner.

Andra användningsområden kan vara köpcentrum, hotell, mässor, evenemang, museer och i undervisning. Än så länge är det dock en kostsam pryl: grundkostnaden ligger omkring 50 000 dollar (cirka 420 000 kronor), enligt Realfiction.

Foto: Realfiction

Källor
Springwise
Engadget
Mashable

Läs också
Snart shoppar vi med rösten
Smart kundkontakt med intelligenta chattbotar
Nu börjar ai bli verklighet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton