Smarta bussar med uppkopplad kollektivtrafik

Allt fler av dagens bussar i kollektivtrafiken är uppkopplade, åtminstone i Nobinas fordonsflotta. Nu ser man fram emot kommande möjligheter när de uppkopplade bussarna kör sig själva.

Nobina svarar för nära 30 procent av den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Sverige. De har cirka 2 200 bussar i drift och kör åt uppdragsgivare i hela landet. För omkring sju år sedan inledde de sin satsning på att bygga in flexibla IoT-plattformar i sina bussar.

Idag är i stort sett alla bussar utrustade med den här typen av plattformar. De tjänster och funktioner som har möjliggjorts av tekniken har inneburit tydlig nytta för såväl Nobina själva som för deras passagerare.

– I grund och botten handlar det om att göra våra bussar smartare och se till att de kan kommunicera med omvärlden på olika sätt. Man kan säga att vårt övergripande mål med utvecklingen är att kunna bidra till ”den smarta staden”, säger Jonas Kempe, marknadschef B2B på Nobina.

Gemensam plattform
Utvecklingen går hand i hand med att deras uppdragsgivare – kollektivtrafikmyndigheter runt om i landet – har ökat förväntningarna på att bussoperatörerna kan ta över en del funktioner som tidigare har skötts centralt.

– Lägger man till enstaka lösningar och funktioner successivt så kan man till slut ha en buss med ett antal sim-kort och antenner som fungerar – men utan att samverka. Då är det mycket bättre att ha en gemensam plattform, så långt det är möjligt, där vi kan samla funktionerna.

Nobina såg också att det öppnade möjligheter att utveckla egna tjänster, både för att stötta verksamheten och i form av tilläggsprodukter för passagerarna. Hittills har man bland annat infört internet ombord, laddning med usb-uttag och positionering med säker realtidsinformation, men också infotainment-lösningar i bussarna där de kan visa aktuell trafikinformation såväl som även mer nöjesinriktat innehåll.1

Uppmuntrar bränslesnål körning
I systemet finns även stöd för eco-driving genom att föraren har en skärm som tydligt visar bland annat om hen ligger över den rekommenderade nivån för drivmedelsförbrukning. En mer bränslesnål körning ger förstås direkta miljöeffekter men det är också mer skonsamt för mekaniken i bussen och ger en lugnare färd för passagerarna.

– Det finns också en del säkerhetsinriktade funktioner kopplade till plattformen, som alkolås, uppkopplad kameraövervakning och förarlarm, säger Jonas Kempe.

Några relativt nya funktioner är automatisk passagerarräkning och färdskrivartömning. Det senare har tidigare krävt manuella moment men kan nu skötas med automatik – vilket sparar mycket tid för personalen.

Testat självkörande bussar
Jonas Kempe ser många nya användningsområden framöver, inte minst med anledning av att Nobina är starkt drivande i branschen när det gäller frågan om att införa självkörande fordon för persontransporter. De har gjort tester av hur det skulle kunna fungera i Kista i Stockholm.2

– Det är något som kommer att påverka kollektivtrafiken – eller snarare persontransporter överlag – i framtiden. Inget vet dock vad det kommer att innebära eller vilka lösningar som kommer att vara lämpliga, därför tycker vi att det är ytterst viktigt att genomföra tester och diskutera frågan. En sak som i alla fall är säker är att de här fordonen måste ha avancerade tekniska plattformar.

Hackaway för nya funktioner
För att hitta fler smarta funktioner för framtidens resande ordnade Nobina tillsammans med några samarbetspartner ett ”hackaway” med utvecklare från olika svenska teknikbolag i början av 2017. Evenemanget rymde en tävling, och det vinnande teamet hade tagit fram en app för mobilen där man väljer ungefär när och hur man vill åka för att sedan få information om eventuella förseningar som rör ens egna resrutt.3

– Det är en jättebra idé, och jag tror även på att de skulle kunna gå att utveckla en reseplanerare där man kombinerar kollektivtrafiken med andra transportlösningar – till exempel lånecyklar och hyrbilplatser. I dagens läge är det väldigt många som tar bilen för att den behövs någon gång under dagen – men med en smart planeringsapplikation skulle man kunna lösa det med flexibel tillgång till bil på annat sätt, säger Jonas Kempe.

Den flexibla IoT-plattformen som Nobina använder är en lösning från Fältcom, ett dotterbolag till Telia. Denna lösning är en del av Telias erbjudande kring smart kollektivtrafik.

Foto: Johnér / Maskot bildbyrå

Källa:

mynewsdesk.com
2 mynewsdesk.com
3 mynewsdesk.com

Läs också
Svenskt IoT i New York-trafiken
Digitala ekosystem skapar värde för smarta samhällen
Så bryter man det digitala utanförskapet