Gå direkt till textinnehållet
  • Privat
  • Företag
  • Fastighetsägare
  • Webmail

Meny

  • Produkter & Tjänster
  • MyBusiness
  • Support
  • Kontakt

    Logga ut

    Logga in

Navigering för Produkter & Tjänster

    • Hårdvara
    • Apple iPhone
    • Samsung Galaxy
    • Mobil som tjänst
    • Konferenstelefoner
    • Telefoni
    • Mobilabonnemang
    • Touchpoint växel
    • Molnbaserade växlar
    • ACE kontaktcenter
    • Bredband
    • Fast bredband
    • Mobilt bredband
    • Fiber
    • Öppen fiber
    • IT & molntjänster
    • Cybersäkerhet
    • Microsoft 365
    • Teknikertjänster
    • IT-avdelning
    • Möten & Samarbete
    • MS Teams med Telia
    • Säkert videomöte
    • Videomöte
    • Nätverk
    • Nätverk som tjänst
    • SD-WAN
    • Dedikerade mobila nät
    • LAN & wifi
    • IoT & Dataanalys
    • Asset tracking
    • Smart building
    • Crowd insights
    • Crowd alerts
    • Alla produkter & tjänster
    • För nystartade företag
    • För tillväxtföretag
    • För stora företag
    • För offentlig sektor
    • För fastighetsägare & brf
    • Produkter & Tjänster
      • Hårdvara
        • Apple iPhone
        • Samsung Galaxy
        • Mobil som tjänst
        • Konferenstelefoner
        • Till hårdvaror
      • Telefoni
        • Mobilabonnemang
        • Touchpoint växel
        • Molnbaserade växlar
        • ACE kontaktcenter
        • Till Telefoni
      • Bredband
        • Fast bredband
        • Mobilt bredband
        • Fiber
        • Öppen fiber
        • Till Bredband
      • IT & molntjänster
        • Cybersäkerhet
        • Microsoft 365
        • Teknikertjänster
        • IT-avdelning
        • Till IT & molntjänster
      • Möten & Samarbete
        • MS Teams med Telia
        • Säkert videomöte
        • Videomöte
        • Till Möten & Samarbete
      • Nätverk
        • Nätverk som tjänst
        • SD-WAN
        • Dedikerade mobila nät
        • LAN & wifi
        • Till Nätverk
      • IoT & Dataanalys
        • Asset tracking
        • Smart building
        • Crowd insights
        • Crowd alerts
        • Till IoT & Dataanalys
      • Alla produkter & tjänster
        • För nystartade företag
        • För tillväxtföretag
        • För stora företag
        • För offentlig sektor
        • För fastighetsägare & brf
        • Till Alla produkter & tjänster
    • MyBusiness
    • Support
    • Kontakt

  • Privat Företag Fastighetsägare

  • Webmail
  • Startpage
  • Telia företag – lösningar för era behov
  • Trender & Nytta
  • 2017
  • Augusti
  • Reklam blir individanpassad
  • Startpage
  • ...
  • Reklam blir individanpassad

Reklam blir individanpassad

Publicerad: 2017-08-15 16:18

Det ständigt ökande flödet av data från bland mobiler, prylar och fordon är hårdvaluta för marknadsförare. Nu tar Coca-Cola hjälp av Google-teknik för att individanpassa reklam i realtid när kunderna närmar sig butikshyllan med läsk.

Vi har tidigare tagit upp fenomenet med ”agile marketing”, där budskapet inte är statiskt utan anpassas automatiskt efter vem som till exempel står framför en reklamskylt.1 Tekniken har hittills inte blivit något flitigt använt verktyg i marknadsföring, men det lär komma allt mer förfinade lösningar som gör det enklare och vanligare framöver.

Beacon ligger till grund
Coca-Cola har nyligen anställt sin första Chief Digital Officer och de är uppenbart intresserade av att dra nytta av all data som går att fånga upp från dagens konsumenter. Genom att använda beacons* och teknik från Google vill de kunna rikta individanpassade budskap till butikskunder.2

Stora digitala skyltar med mjukvarustyrd reklam eller information är dyra historier. För att Coca-Cola ska kunna ha en lösning som fungerar på så många försäljningsställen som möjligt testar de nu en egenutvecklad teknik.

Principen är alltså att information från användarens mobil eller surfplatta överförs via en beacon till molnet när hen är i närheten av läskhyllorna. I molnet analyseras informationen direkt av Googles program och därefter visas ett passande innehåll på en skärm i anslutning till läsken.

Samma princip kan användas för att skicka ut digitala kuponger när kunden närmar sig varorna.

Snabbt med precision
Att individanpassa budskap är inget nytt i marknadsföringssammanhang, det nya är att det går att göra så snabbt med sådan precision.

– Det öppnar förstås stora möjligheter, men man måste lite varsam – kunderna kan känna sig ”jagade” av budskap om det sker på fel sätt. Har du klickat på en annons för träskor kan det bli så att det poppar upp annonser för träskor i flera månader. Så ska man definitivt inte använda kunskaper som man får om vad kunder är intresserade av, säger Olle Langseth, creative director på reklambyrån DDB.

Ett viktigt begrepp i sammanhanget är relevans, menar han.
– Det vi vet om kunden ska ligga till grund för att vi presenterar ett urval produkter som vi tror kan intressera honom eller henne, precis som god försäljning alltid har fungerat. Nu kan det ske automatiskt, men grundtanken är densamma.

Allt intelligentare system
Vi kommer definitivt få se mer av individanpassad reklam, konstaterar Olle Langseth:
– Jag kom just hem från den stora reklamfestivalen i Cannes, och där var det jättestort med olika varianter av datadrivna lösningar.

Han ser också en kommande utveckling av vad individanpassningen innebär för kunden.
– Hittills har mycket handlat om att man bygger ett budskap eller erbjudande utifrån det som har skett. Nya intressanta möjligheter öppnar sig när systemen blir allt mer intelligenta, så att det går att förutse händelser och ligga ett steg före kunden.

* En beacon är en liten sändare/mottagare som bygger på dataöverföringstekniken bluetooth low energy. Den gör det möjligt att använda till exempel positionering och push-notiser. Exempelvis har Apple utvecklat iBeacon som gör att besökare i butiker och andra lokaler ska kunna identifieras automatiskt och få erbjudanden eller annan information när de går förbi. Googles variant heter Eddystone.

Källor:

1 Telia
2 Fortune Magazine

Läs också

1 Ai vässar e-handeln
2 Många fördelar med wifi i butiken
3 Webrooming ersätter showrooming

 

 

Om Telia

  • Press och nyheter
  • Jobba hos oss
  • Hållbarhet
  • Ledningsgrupp

Support

  • Felsök & felanmälan
  • Driftinformation
  • Täckningskartor
  • Personlig tekniker
  • Anmälan & överträdelser
  • Webmail

Leverans & köp

  • Finansiering
  • Byt in din mobil
  • Överlåtelse
  • Villkor
  • Priser

Kontakta oss

  • Butiker & återförsäljare
  • För fastighetsägare & brf
  • Telias nät och kablar
  • Om Telia
    • Press och nyheter
    • Jobba hos oss
    • Hållbarhet
    • Ledningsgrupp
    • Till Om Telia
  • Support
    • Felsök & felanmälan
    • Driftinformation
    • Täckningskartor
    • Personlig tekniker
    • Anmälan & överträdelser
    • Webmail
    • Till Support
  • Leverans & köp
    • Finansiering
    • Byt in din mobil
    • Överlåtelse
    • Villkor
    • Priser
    • Till Leverans & köp
  • Kontakta oss
    • Butiker & återförsäljare
    • För fastighetsägare & brf
    • Telias nät och kablar
    • Till Kontakta oss
© Telia Sverige AB 556430-0142
Box 50077, 973 22 Luleå
Säte: Stockholm
  • Sveriges nöjdaste företagskunder mobil 2021
  • Telia snabbast på mobilsurf i hela landet
  • Sveriges nöjdaste företagskunder bredband 2022
Integritetspolicy | Cookies | Om webbplatsen