Studie: Detta tycker konsumenter om ny teknik

En interaktiv karta över butiken som är sammanlänkad med den egna inköpslistan – det är ett exempel på innovativ teknik som konsumenter uppskattar. Att bli identifierad via mobilen, så att personalen får reda på vad du heter och hur du har handlat – det anses vara lite över gränsen.

När 3 500 personer i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike fick tycka till om ny teknik i butiker kom det fram att många välkomnar information i mobilen om till exempel aktuella erbjudanden. När det däremot handlar om sådant som ansiktsigenkänning och andra avancerade identifieringsmetoder ställer sig de flesta kallsinniga.1

Undersökningsföretaget RichRelevance valde att ta reda vad som anses vara ”coolt” respektive ”obehagligt” (”creepy”) i shoppingsammanhang.

Skärmar med individbaserade priser
Att kunna scanna streckkoder och få upp kundrecensioner och rekommendationer direkt i mobilen upplevdes till exempel som coolt. Likaså att få bra vägledning med en interaktiv karta och att erbjudas individanpassade rabatter när man närmar sig butiken.

Konsumenterna var mer avvaktande till ny teknik som är kopplad till provhytten, till exempel spegelskärmar som kan ge rekommendationer på andra produkter som matchar det du provar. Inte heller var de helt förtjusta i tanken på skärmar i butiken som visar individbaserade priser, till exempel rabatter som du kan få för att ha nått en viss bonusnivå.

Rekommendation utifrån ålder
Högst utslag på ”creepy”-skalan fick skärmar som med hjälp av ansiktsigenkänning kan avgöra din ålder och ditt kön, för att direkt därefter visa ett anpassat erbjudande.

Teknik som identifierar din mobil och ger butiksmedarbetarna information om exempelvis din köphistorik och vad du heter – så att de kan välkomna dig med ditt förnamn – tillhörde också det som konsumenterna var kritiska till.

Svenska kunder skeptiska
Enligt Jörgen Ramnelöv på omvärlds- och trendbyrån Docere har svenska konsumenter än så länge visat sig som rätt skeptiska till tekniska innovationer i butiksmiljöer.

– Det mesta som har testats hittills har handlat om att kommunicera med konsumenten via mobilen, och den vanligaste reaktionen är att det har upplevts som rätt irriterande, säger han.

Nyckelbegreppen är nytta och effektivitet, enligt Jörgen Ramnelöv. Det vill säga, om kunden upplever att hen får något som kan underlätta köpsituationen så skulle mottagandet kunna vara positivt.

– Framför allt då när det gäller till exempel dagligvaruhandeln och de rutinmässiga inköp som vi gör. Det är många som skulle välkomna möjligheten att lägga mindre tid på att köpa mjölk och bröd.

Hitta kassor med korta köer
Men även sällanköpshandeln skulle kunna hitta anledningar att få ”komma in” i kundernas mobiler, tror Jörgen Ramnelöv.

– Jag skulle till exempel kunna tänka mig att många skulle värdesätta möjligheten att se hur långa köerna till kassorna är – kanske finns det en ledig kassa på våningsplanet under? Det behöver inte vara några dramatiska vinster eller innovationer, utan huvudsaken är tydlighet och nyttofokus.

Foto: Johnér / Nicho Södling

1 Källa för resultat från undersökningen: Dagens analys


Läs också

Butiker och e-handel i symbios
Reklam blir individanpassad
Framtidens flexibla leveranser

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

4G add addressbook-plus addressbook ADSL-plug alert-circle alert-triangle arrow_down arrow_left arrow_right arrow-down arrow-left arrow-out arrow-pointer arrow-right arrow-up arrows-circle arrows-cycle ball bar-graph battery bell book briefcase broadband browser-group building-large-wifi building-large building-medium building-small bundled-arrow-right bus business-card buy calendar camera chatbot check checklist circle-3-arrows circle-4-arrows clapper-board clock-dotted clock close cloud coffee cogwheel combinations content conversation cross currency-euro currency-kr cutlery device-arrows device-broken device-cogwheel device-lock device-recycle device-user devices dice document-check document-DOC document-GIF document-JPG document-PDF document-pen-user document-pen document-PNG document-PPT document-XLS document down-open-big download education ellipsis email envelope ethernet-cable family-wifi favourites flash floppy-disc folder-arrow folder-open folder-pen folder-plus folder folders game-controller getting-started gift globe-outline globe graph group hand-heart hand-shake handshake headphones heart-pulse heart help hierarchy home-installation home house image infinity info-circle information internet invoice ipad laptop lightbulb link listen location-pin lock-open lock love megaphone microphone minus mobile money-hand-kr money music mute navigation-arrow-down navigation-arrow-right net_signal network open ornament panic paperclip pause pen pie-chart piggybank plane play-circle play playbutton plug-circle plug plus press_button printer prize profile question-circle question-mark question radio refillsim repair reservation robot rocket router RSS scales search-address search-house search security server services settings shield-check shield-plus shopping-bags shopping-cart shuffle signal SIM-card skip-back skip-forward skull-circle skull-device skull-outline smiley-happy smiley-sad smiley-surprised smiley snowflake speech-bubbles-dots speech-bubbles star stationary-phone stop store stream subscription support svg-icon-arrow-down svg-icon-arrow-up svg-icon-checkmark tablet tag technicalsupport television thermometer thumbs-down thumbs-up tools touch trash-can travel truck-clock turtle TV upload user-box user-device user-heart user-outline user-plus user-speechbubble user-support user users-family video-film video-web voicemail volume weather wifi wireless zoom-in zoom-out