Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Snabbare hjälp av 112 med GPS i mobilen

Publicerad: 2017-09-26 15:45 | Taggar: Kategorier:

GPS-lokalisering är ett värdefullt hjälpmedel när räddningstjänsten snabbt ska hjälpa en person i nöd. Android-mobiler har till och med en inbyggd möjlighet att skicka positionen när någon ringer in till SOS Alarm – men svensk lag sätter hittills stopp för användningen.

När en person i Sverige ringer 112 för att komma till SOS Alarm är tiden en ytterst kritisk faktor. I de flesta fall utgår räddningstjänsten från information om vilken fast telefon personen ringer från eller vilken mobilmast som är närmast. Vilket, tillsammans med upplysningar från den hjälpsökande, brukar räcka.

Men i vissa situationer kan det vara svårare. Då kan räddningstjänsten ha nytta av modern GPS-teknik för att snabbare hitta en person eller olycksplats. Detta genom koordinater som visar varifrån samtalet kom.

I dagens läge går det till så här: SOS Alarm skickar ut ett sms till den som har ringt in till larmnumret 112, därefter får hen klicka på den länk som finns i meddelandet. Länken öppnar en sida i mobilens webbläsare, där det finns en automatisk funktion för att skicka GPS-lokaliseringen till räddningstjänsten.

– Det fungerar som regel bra, men det kräver att användaren har aktiverat GPS-funktionen i webbläsaren. Dessutom kan det vara svårt att hantera ett sms i en nödsituation, så det finns en risk att vi tappar möjligheten på grund av att det behövs ett extra moment av användaren, säger Mattias Hindfelt, it-chef på SOS Alarm.

Måste ha aktiverat GPS-funktion
Rent tekniskt går det att komma runt dessa hinder: alla Android-mobiler har nämligen en funktion i operativsystemet, AML, (Avanced Mobile Location) som gör att GPS-koordinaterna kan skickas som ett meddelande till räddningstjänsten i samma stund som man ringer 112.

– Men den funktionen måste aktiveras på nationell nivå av Google, och så som den svenska lagen om elektronisk kommunikation tolkas är det inte tillåtet, förklarar Mattias Hindfelt.

Ansvariga myndigheter anser nämligen att eftersom den uppringande personen inte kan bestämma om positioneringen ska skickas eller ej, så har hen inte gett sitt aktiva medgivande till detta. Vilket då skulle innebära ett lagbrott.

Felmarginal på 20 meter
Med hjälp av informationen från AML kan annars positionen bestämmas med en felmarginal på högst 20 meter. Om personalen på räddningstjänsten istället är hänvisade till att lokalisera personen genom att se vilken mast mobilen är uppkopplad mot kan det röra sig om en yta på flera kvadratkilometer.

– Det är ytterst olyckligt att man valt att tolka lagen på det sättet. Flera andra länder i Europa har slagit på denna funktion, och i bland annat Österrike finns det exempel på situationer där detta har räddat liv, säger Mattias Hindfelt.

Apple planerar egen lösning
Det finns dock en nackdel med AML, nämligen att funktionen enbart stöds av Androids operativsystem. Den som har en Iphone eller Windows-mobil måste alltså fortfarande aktivera en länk i sms:et från räddningstjänsten.

Möjligen kan denna nackdel dock komma att försvinna, i alla fall när det gäller Iphone, eftersom Apple har skickat in en patentansökan för en egen variant av funktionen. Deras lösning ska bygga på att användningsområdet för telefonernas inbyggda fingeravtryckssensorer utökas. När användaren skannar av ett specifikt finger så aktiveras ett larmsamtal och positionen skickas automatiskt till larmcentralen, precis som med AML.1

Foto: Johnér / Maskot Bildbyrå

1 Källa: Ny teknik

Läs också
Apparna som räddar liv
Sensor för kritiska situationer
Så kan drönare hjälpa vid katastrofer

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton