Nu börjar AR bli verklighet

Augmented Reality (AR), alltså ”förstärkt verklighet”, är en teknik på frammarsch. De stora it-aktörerna satsar hårt på olika applikationer, och nu börjar företag och marknadsförare få upp ögonen för möjligheterna.

När bjässarna i branschen utvecklar och lanserar lösningar för en speciell teknik så är det förstås ett tydligt tecken på att det räknar med att tekniken kommer att få en bred spridning inom kort. Så är fallet med Augmented Reality (AR) just nu.

AR är en visuell teknik baserat på livevideo som sedan förstärks av datorgenererad grafik. Ett enkelt exempel på detta skulle kunna vara en video där du ser namnskyltar över huvudena på alla som är med på bilden. Det kan också innebära att du får se hur en ny byggnad kommer att se i den verkliga gatumiljön, något som testas av stadsbyggnadskontoret i Stockholm.1

Möblera i mobilen
En i viss mån besläktad användning kommer man hitta i appen Ikea Place, utvecklad för att visa upp hur företagets olika möbler kan se ut i ditt eget hem. Rikta kameran ut i rummet och välj vilka av de 500-600 produkterna som du vill testa ”på plats”. Ikea kommer successivt att fylla på med möbler ur sortiment och planerar att släppa nya produkter i AR-appen först.2

Ikeas app är utvecklad i samarbete med Apple, som lanserar verktyget ARKit i det nya operativsystemet (iOS11). Det ska kunna användas för att göra egna AR-filmer.

Även Facebook har ett nytt verktyg – AR Studio – för att göra det betydligt lättare än tidigare att skapa upplevelser med AR i kameran och livesändningar. FN har dragit nytta av de nya möjligheterna i en satsning att uppmärksamma civilbefolkningens utsatthet i konfliktområden.3

Google Glass återkommer
Google är den av de stora aktörerna som kan sägas ha varit tidigast ute med en storsatsning på AR, med sina Google Glass i mitten av 2014. Då nådde man inte någon kommersiell framgång hos allmänheten, men nu gör de en ny satsning som bygger på samma grundprincip – fast denna gång med fokus på yrkesmässig användning.4

Google har också en lösning som heter Tango, den kan mäta upp omgivningen som sedan visualiseras i användarens mobil eller surfplatta. Den kräver en hel del datorkraft, vilket begränsar användningen, men tanken är att den ska kunna användas för bland annat VPS, Visual Positioning Service. Det är enkelt uttryckt en variant av GPS, fast inomhus, till exempel för att underlätta navigering i butiker.5

Några andra aktuella AR-exempel:
Adobe har använt AR som koncept för att locka deltagare till en fototävling, där konceptet var att deltagarna använder webbapplikationens grafik för att hitta och fota ett antal utvalda platser i Stockholm.6

Arrangörerna till den stora golfturneringen PGA Tour började tidigt experimentera AR med hjälp av Microsoft Hololens och har nu planer på att utveckla en lösning där de låter användaren golfa tillsammans med stormästarna – via AR alltså.7

Även det svenska fastighetsföretaget Pythagoras arbetar med att ta fram en lösning som bygger på Microsoft Hololens, i deras fall för övervakning och underhåll av smarta byggnader.8

ARX är en träningsapplikation, som grovt förenklat är en AR-baserad utveckling av konceptet för till exempel Wii Fit.9

Sociala tjänster har visat sig kunna bli ”killer applications” inom olika områden – kanske gäller det även AR? Nu kommer i alla fall Neon, en AR-app för att hitta och kommunicera med vänner. Motsvarande funktioner finns redan i Snapchat, men här läggs det på ett lager med virtuella hänvisningar via mobilkameran. Neon har utvecklats med Apples ARKit.10

Foto: Inter IKEA Systems B.V. 2017

1 Läs mer: Stockholm stad

2 Källa: Di Digital

3 Källa: AdWeek

4 Källa: Di Digital

5 Källa: Uploadvr.com

6 Läs mer: Exibithion Stockholm

7 Källa: Tech.co

8 Källa: VR Sverige

9 Källa: Springwise.com

10 Källa: Springwise.com

Läs också
Blockkedjan - så funkar den
Nya spelregler med digital transformation
Ict för ett mer hållbart samhälle