Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer

Nya insikter om Nordens e-handel

Publicerad: 2017-10-24 13:19

När Nordens e-handel granskas visar det sig att leveranser är en kritisk faktor vid köpbeslutet – och att dagligvaror verkar ha hittat ut på nätet på allvar.

Svenska internetbutiker är populära bland de andra nordiska länderna. Det framgår av Postnords nya rapport om e-handeln i Norden under första halvåret 2017. Mellan 13 och 20 procent av konsumenterna i Danmark, Norge respektive Finland hade nyligen handlat från Sverige – en nivå som inget av de andra länderna kom i närheten av när gäller gränsöverskridande handel.

– I Sverige var relativt tidiga med att satsa brett på e-handel, och har hela tiden legat snäppet före våra grannländer, förklarar Arne Andersson, senior rådgivare och e-handelsexpert på Postnord.

Men om man skulle lyfta blicken en aning till så finns det helt klart anledning att tänka på utveckling, menar han:

– De svenska handlarna har betydligt mindre andel export till länder utanför Norden. Det kan göra det tufft för en del framöver. Ett av de lysande undantagen är inredningsbutiken Designonline, som har lyckats få en fördelning med 70 procent internationell försäljning och 30 procent till svenska kunder[JF1] .

Avstått från köp av leveransskäl
I rapporten blir det också tydligt att leveranserna är ett viktigt konkurrensmedel. Den visar att hela 25 procent av de nordiska konsumenterna under det senaste året någon gång har avstått från ett köp på grund av att de inte har kunnat välja det leveransalternativ som de ville ha.

– Bekvämlighet och valfrihet är nyckelbegrepp när det gäller leveranser inom e-handeln i dag. Kunderna förväntar sig att kunna välja när och vart produkten levereras, säger Arne Andersson.

Han tycker att e-handlarna, grovt generaliserat, inte kan möta dessa förväntningar.

– Leveransalternativen är långt ifrån utvecklade, men jag märker att det går snabbt nu. Man kan ju tänka tillbaka på den gamla postordertiden – som inte ligger så långt tillbaka i tiden ändå – där vi kunde sitta bekvämt hemma och handla, men sedan hade vi ingen kontroll över när paketet dök upp. De sista resterna av den sortens leveranser försvinner nu.

Några av de alternativ som ökar är hemleveranser till dörren och olika varianter av snabba leveranser, bland annat expressleveranser samma dag. Men det grundläggande är att erbjuda många och kundanpassade möjligheter, menar Arne Andersson.

Dagligvaror går starkt framåt
Kategorin ”kläder och skor” dominerar fortfarande e-handeln i Norden, men en kategori som har gjort ett starkt kliv framåt är dagligvaror. Om vi tar Sverige som exempel så var det under motsvarande period förra året 5 procent av e-konsumenterna som hade handlat dagligvaror under den gångna månaden, medan det i år var siffran det dubbla – 10 procent.1

– Matbutikerna har helt klart etablerat sig inom e-handeln nu, och de stora aktörerna har mycket välutvecklade webbplatser som är kundfokuserade snarare än teknikfokuserade. Man kan säga att de har hoppat över flera steg i utvecklingen som e-handlare och jobbar nu mycket bra med både innehåll och att driva trafik, säger Arne Andersson.

Han framhåller att dagligvaruhandeln över nätet är starkt drivande när det gäller utvecklingen av hemleveranser.

– Men det finns också ett stort intresse för click-and-collect, det vill säga att man beställer på nätet och sedan hämtar kassarna i en butik till exempel på väg från jobbet. Det är något som jag tror att vi kommer få se mer av framöver.

1 Totalt i Norden var det 9 procent i år jämfört med 5 procent förra året.

Läs också
Detta tycker konsumenter om ny teknik
Dynamiska priser kan minska matsvinn
Nu börjar AR bli verklighet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton