Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Reklam blir individanpassad

Publicerad: 2017-08-15 16:18

Det ständigt ökande flödet av data från bland mobiler, prylar och fordon är hårdvaluta för marknadsförare. Nu tar Coca-Cola hjälp av Google-teknik för att individanpassa reklam i realtid när kunderna närmar sig butikshyllan med läsk.

Vi har tidigare tagit upp fenomenet med ”agile marketing”, där budskapet inte är statiskt utan anpassas automatiskt efter vem som till exempel står framför en reklamskylt.1 Tekniken har hittills inte blivit något flitigt använt verktyg i marknadsföring, men det lär komma allt mer förfinade lösningar som gör det enklare och vanligare framöver.

Beacon ligger till grund
Coca-Cola har nyligen anställt sin första Chief Digital Officer och de är uppenbart intresserade av att dra nytta av all data som går att fånga upp från dagens konsumenter. Genom att använda beacons* och teknik från Google vill de kunna rikta individanpassade budskap till butikskunder.2

Stora digitala skyltar med mjukvarustyrd reklam eller information är dyra historier. För att Coca-Cola ska kunna ha en lösning som fungerar på så många försäljningsställen som möjligt testar de nu en egenutvecklad teknik.

Principen är alltså att information från användarens mobil eller surfplatta överförs via en beacon till molnet när hen är i närheten av läskhyllorna. I molnet analyseras informationen direkt av Googles program och därefter visas ett passande innehåll på en skärm i anslutning till läsken.

Samma princip kan användas för att skicka ut digitala kuponger när kunden närmar sig varorna.

Snabbt med precision
Att individanpassa budskap är inget nytt i marknadsföringssammanhang, det nya är att det går att göra så snabbt med sådan precision.

– Det öppnar förstås stora möjligheter, men man måste lite varsam – kunderna kan känna sig ”jagade” av budskap om det sker på fel sätt. Har du klickat på en annons för träskor kan det bli så att det poppar upp annonser för träskor i flera månader. Så ska man definitivt inte använda kunskaper som man får om vad kunder är intresserade av, säger Olle Langseth, creative director på reklambyrån DDB.

Ett viktigt begrepp i sammanhanget är relevans, menar han.
– Det vi vet om kunden ska ligga till grund för att vi presenterar ett urval produkter som vi tror kan intressera honom eller henne, precis som god försäljning alltid har fungerat. Nu kan det ske automatiskt, men grundtanken är densamma.

Allt intelligentare system
Vi kommer definitivt få se mer av individanpassad reklam, konstaterar Olle Langseth:
– Jag kom just hem från den stora reklamfestivalen i Cannes, och där var det jättestort med olika varianter av datadrivna lösningar.

Han ser också en kommande utveckling av vad individanpassningen innebär för kunden.
– Hittills har mycket handlat om att man bygger ett budskap eller erbjudande utifrån det som har skett. Nya intressanta möjligheter öppnar sig när systemen blir allt mer intelligenta, så att det går att förutse händelser och ligga ett steg före kunden.

* En beacon är en liten sändare/mottagare som bygger på dataöverföringstekniken bluetooth low energy. Den gör det möjligt att använda till exempel positionering och push-notiser. Exempelvis har Apple utvecklat iBeacon som gör att besökare i butiker och andra lokaler ska kunna identifieras automatiskt och få erbjudanden eller annan information när de går förbi. Googles variant heter Eddystone.

Källor:

1 Telia
2 Fortune Magazine

Läs också

1 Ai vässar e-handeln
2 Många fördelar med wifi i butiken
3 Webrooming ersätter showrooming

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton