Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart global-level-alert-warning global-level-alert-information

Många fördelar med wifi i butiker

Publicerad: 2017-04-20 15:10 | Taggar: Kategorier:

Nya lösningar för wifi i butik öppnar helt nya möjligheter för fysiska handlare att lära sig mer om kunderna och möta dem där de är. Svenska butiker ligger dock långt efter vissa internationella aktörer.

Dagens wifi-lösningar för butiksmiljö kan användas till mycket mer än att erbjuda kunderna fri och snabb surf. En av de första att testa framtidens wifi-lösning i Sverige är modekedjan Björn Borgs butik i Sturegallerian i Stockholm.

– Den nya lösningen innebär helt nya möjligheter att optimera bemanning, öppettider och erbjudanden, berättar Tobias Johansson, it-ansvarig på Björn Borg AB.

På sikt räknar han med att den ska förbättra kundupplevelsen i butiken och frigöra butiksmedarbetarna från kassadiskar.

– Den nya wifi-lösningen kan användas för mobila kassalösningar som gör det enklare för oss att komma närmare kunden ute i butiken.

Tobias Johansson menar att nya wifi-lösningar även gör det enklare att knyta ihop den digitala affären med den fysiska.

– Det gäller att möta kunderna där de är, och ta höjd för att de ofta gjort digital research redan innan de kommer till butiken, säger han.

Stamkunder får gräddfil
Men även om en del svenska handlare börjar använda sig av wifi i butiken finns det en stor potential som är outnyttjad. Utomlands har många butikskedjor kommit längre i digitaliseringen av den fysiska butiksmiljön.

Mark Thomson är ansvarig för retail vid konsultföretaget Zebra och berättar om retailers som använder sig av ny teknik för att bli bättre på att ta hand om kunderna. 

– Vi har jobbat med en kund i Mellanöstern som använder sig av butikens wifi för att kunna känna igen kunderna. Så fort en av deras stamkunder kommer in i butiken och kopplar upp sig mot deras wifi får alla anställda ett meddelande på sina enheter så att de ser vem som kommit, vad personen köpt tidigare och vad personen kollat på för produkter på webben, säger han till Dagens Handel.  

Använda data för att förhöja upplevelsen
Ny teknologi, så kallade beacons, som spårar kundernas mobiler när de går in i varuhus har blivit vardagsmat i USA. Kedjor som Family Dollar, Cabela's, brittiska Mothercare och även Benetton med flera har börjat använda tekniken för att ta reda på saker som kundens kön, snabbhet i gångarna och hur länge en kund tittar på en vara.

Om e-handeln var det första steget i den digitala transformationen av detaljhandeln, menar många att wifi i butik kommer att stå för nästa stora omvälvning.

­– Frågan som fysiska handlare bör ställa sig är hur de kan använda all data som finns tillgänglig för kunderna online för att förhöja kundupplevelsen i den fysiska butiken, påpekar Maribel Lopez, retailkonsult.  

Läs också
Handel i förvandling
Micro moments som fångar kunden
Kundupplevelsen är allt

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
arrow-downt arrow-downt information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic